Ei kai nyt normaalityöstä tarvitse joka päivä kiittää?

Tämän kysymyksen esitti minulle eräs esimies, kun puhuimme miten esimiehen pitäisi antaa palautetta työstä työntekijöilleen. Palautteen antaminen on monessa työpaikassa vähäistä. Sekä esimiehen antama palaute että myös työtoverien. Emme ole kovia kiittämään.

Henkilöstökyselyissä työntekijät vastaavat usein, että he eivät saa palautetta työstään riittävästi. Esimies ei huomaa hyviä suorituksia eikä kannusta. Kriittistä palautettakaan ei anneta rakentavasti niin että sen koettaisiin auttavan työntekijän kehittymistä ja oppimista. Esimiehille palautteen antaminen voi olla vaikeaa ja kiitoksen rima on korkealla. Ei tiedä, mitä ja miten sen sanoisi. Positiivisen palautteen antamista vältellään muiden seurassa, kun pelätään, että muut tulevat kateellisiksi. Vaikeista asioista puhuminen voi olla vielä hankalampaa. Sitä siirretään tai sanoa töksäytetään sopimattomalla hetkellä.

Miten esimies voi parantaa palautteen antamista?

 

Olen huomannut, että monesti on hyvä palata miettimään omaa perustehtävää sen sijaan että aloittaisi pohtimisen suoraan palautteen antamisesta. Esimiehen kannattaa pysähtyä kysymään ensin itseltään seuraavat kysymykset:

  • Mikä on tehtäväni tämän tiimin johtajana?
  • Millaisiin tavoitteisiin meidän pitää päästä tiiminä?
  • Millaisen haluan tiimini olevan? Menestyvän? Tavoitteet saavuttavan? Yhteen hiileen puhaltavan? Vai mitä muuta?
  • Millaisin keinoin voimme yhdessä saavuttaa onnistumista?
  • Miten minä esimiehenä voin tukea tiimin jäseniä?
  • Millainen johtaja haluan olla?
Kannustava esimies antaa positiivista palautetta aina, kun se on mahdollista.

Kannustava esimies antaa positiivista palautetta aina, kun se on mahdollista.

 

Kun esimies vastaa itse näihin kysymyksiin, kannustava ja innostava palautteen antaminen tulee itsestäänselvyydeksi. Tottakai kannattaa tehdä sellaisia tekoja, jotka tukevat tiimiä onnistumaan. Antaa palautetta vaikka joka päivä ja kiittää aina, kun siihen on vähänkin aihetta. Ja jos haluaa toisten kehittyvän, antaa myös rakentavasti kriittistä palautetta jatkuvasti. Palautteen antamista voi opetella ja siitä voi tehdä tavan itselleen ja koko tiimille. Ensin esimiehen täytyy itse haluta oppia.

 

 

 

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s