Esimies-älä huuda! Se ei toimi enää

Yhä edelleen moni esimies uskoo negatiivisen palautteen voimaan. Sitä ei myöskään aina anneta rakentavalla tavalla. Pomon huutaminen kuului asiaan omissa työpaikkoissani, kun olin nuori. Jos joku asia meni pieleen, pomo läksytti niin että koko osasto kuuli. Ja joskus joutui kuuntelemaan kiltisti esimiehen syytöksiä, vaikkei olisi ollut tekoihin osallisenakaan. Esimies purki tunteensa ja alaiset olivat hiljaa. Silloin ei puolustauduttu helposti esimiehen edessä eikä käyty rakentavaa dialogia. Työtoverit saattoivat tukea tietäessään, että lähes jokainen joutuu huudon alaiseksi jossain vaiheessa.

Onneksi nykyään puhutaan esimiehille palautteen antamisen tärkeydestä. On kehityskeskustelut ja ainakin kerran vuodessa tulee virallinen palautepäivä. Surullista vaan on, jos palautetta todella annetaan vain silloin. Ja vielä ikävämpää se on, jos palaute silloinkin on negatiivista. Entä sitten, jos kritiikkiä annetaan huutamalla tai muuten epäkunnioittavasti? Työntekijät ovat nykyään valistuneita eivätkä asiat ainakaan huutamisella mene enää perille. Se saa aikaan turhautumista eikä työhön sitouduta, vaan haikaillaan lähtöä muualle. Ei innosta työn kehittäminen.

Työntekijä ei ota vastaan huutamalla annettua kritiikkiä.

Työntekijä ei ota vastaan huutamalla yksipuolisesti annettua kritiikkiä. Sen sijasta kannattaa kokeilla keskustelua.

Kuulin  tulevaisuudentutkija Ilkka Halavalta kokeellisesta tutkimuksesta, jossa oli kartoitettu kuinka paljon työntekijät ovat saaneet esimieheltään palautetta, sekä positiivista että negatiivista. Tuloksena oli, että työntekijät saivat esimieheltään positiivista palautetta 10 minuuttia vuodessa. Positiivinen palaute oli yleensä yhden virkkeen mittaisia kiitoksia. Sen sijaan negatiivista palautetta työntekijät olivat saaneet 2000-2500 minuuttia vuodessa. Negatiivisen palautteen määrää oli vaikeampi mitata. Epäsuhta positiivisen ja negatiivisen palautteen antamisen välillä oli merkittävä.

En ihmettele tulosta. Sen verran vaikeaa näyttää vielä nykyaikanakin olevan myönteisen palautteen ja kiitoksen antaminen työntekijöille. Olen joskus ehdottanut valmennuksissa esimiehille palautteen lisäämistä niin, että jokaiselle työntekijälle tulisi viisi minuuttia kannustavaa palautetta päivittäin. Useimmiten olen saanut vastaukseksi, että se on aivan liian paljon eivätkä esimiehet ehdi siihen. Eivät he edes tiedä, mistä voisi antaa niin paljon palautetta. Onko sitten ihme, jos työpaikalta puuttuu innostuksen henki ja halu kehittää työtä? Jos esimies haluaa työntekijöiden pääsevän flow-tilaan, tutkijan mukaan positiivisen palautteen määrän tulisi olla kolminkertainen verrattuna kritiikkiin. Liiallinen positiivisen palautteen määrä määrä ei kuitenkaan tutkimuksen mukaan enää edistänyt flowta, mutta silloin positiivista palautetta annettiinkin 11-kertaa enemmän kuin negatiivista.

 

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Esimies-älä huuda! Se ei toimi enää

  1. Paluuviite: Menestys mielessä epäonnistumisesta huolimatta | Seija Milicevic, WorkBest Oy

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s