Esimiestaidot testataan yt-neuvotteluissa ja irtisanomisissa

Suomen taloudessa ei mene hyvin. Olemme viime aikoina saaneet kuulla useista yt-neuvotteluista ja henkilöstövähennyksistä. Uutiset koskevat tietysti ensisijaisesti niitä ihmisiä, jotka menettävät työpaikkansa, mutta myös niitä, jotka jäävät. Entä ne, joiden tehtävänä on pitää yt-neuvottelut ja kertoa henkilöstölle vähennyksistä? Ilmapiiri kiristyy työpaikoilla neuvottelujen lähestyessä, kuka lähtee ja kuka jää. Tilanteet ovat alttiita huhupuheille ja eripuralle. Poislähtevät kokevat pettymyksen ja työhön jäävät voivat kokea syyllisyyttä jäämisestään. Töiden pitäisi kuitenkin sujua epävarmuudesta ja pettymyksistä huolimatta. Poislähtevienkin odotetaan keskittyvän työhön niin kauan kun töitä vielä on.

Esimiehen täytyy saada työt sujumaan 

Vaikka yhteinen yt-tilaisuus hoidettaisiin hyvin, esimiehen tehtäväksi jää tilanteen hoitaminen työpaikalla. Työt pitää saada sujumaan, ryhmä toimimaan ja samaan aikaan käydä lähtökeskustelut irtisanottujen kanssa. Ryhmässä liikkuu monenlaisia tunteita, joita esimies joutuu kohtaamaan. Työntekijöiden motivaatio voi olla alhaalla ja suunta epäselvä. Siinä esimiestaidot joutuvat koetukselle.

Ikävien uutisten kertominen koskettaa myös esimiehen tunteita. Miten olla samalla kertaa empaattinen ja jämäkkä? Eräs nuori esimies kertoi viettäneensä monta unetonta yötä ennen irtisanomisia. Hän kuvasi kokemustaan seuraavasti: ”Tuntui epäoikeudenmukaiselta, että joutui sanomaan irti ihmisiä, joiden kanssa oli tehnyt jo vuosia yhdessä töitä. Eivätkä ne olleet huonoja työntekijöitä, päinvastoin.”  Työntekijöiden tunteiden vastaanottaminen oli vaikein osio. Joku itki, toinen loukkaantui, kolmas vihastui  ja joku otti tiedon vastaan puhumatta mitään. Esimiehellä meni pitkä aika irtisanomisista toipumiseen. Omat tunteet olivat pinnalla, kun joutui kohtaamaan toisten tunnereaktioita. ”Hakeutuessani esimieheksi, en odottanut saavani tällaista tehtävää. Tuntui vaikealta purkaa hyvin toimivaa tiimiä. Kuitenkin esimiehenä minun velvollisuuteni oli tehdä se. Uuden tiimiin rakentaminen piti aloittaa välittömästi. Se auttoi eteenpäin.”

Esimies joutuu kohtamaan myös omat tunteensa haastavissa muutostilanteissa.

Esimies joutuu kohtamaan myös omat tunteensa haastavissa muutostilanteissa.

Irtisanomisten jälkeen on suunnattava eteenpäin

Yt-neuvottelut ja irtisanomistilanteet ovat rankkoja kaikille osapuolille. Tilanteiden hoitaminen hyvin vaatii yrityksessä suunnittelua ja tarpeellista ennakkovalmistautumista. Johtajien ja esimiesten vuorovaikutustaidot, kuuntelu ja ihmisten arvostava kohtelu vaikuttavat siihen, miten tilanteista selvitään ja miten osataan suunnata eteenpäin. Kaikkien kannalta on tärkeää, että mahdollisimman pian pystytään keskittymään työhön eikä jäädä vellomaan asioita. Esimiehen tehtävänä on vetää ryhmä takaisin perustehtävään ja sitä kautta uuteen innostukseen. Luottamusta rakennetaan parhaiten avoimella ja arvostavalla vuorovaikutuksella.

Esimiestaitoja kannattaa lisätä koulutuksen tai valmennuksen avulla. Coach tukee esimiestä kehittymään johtamisessaan. Ryhmätyönohjauksesta on taas apua työyhteisölle, joka haluaa rakentaa yhdessä uutta suuntaa työntekemiseen ja yhteistyöhön.

Jos haluat lisätietoja valmennuksista, coachingista tai ryhmätyönohjauksesta, ota yhteyttä.

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s