Hyvä esimies-työntekijäsuhde syntyy hyvässä vuorovaikutuksessa

Voimakkaat asenteet saattavat estää aidon dialogin syntymisen ihmisten välille. Jos esimies on jyrkkä omissa asenteissaan ja haluaa useimmiten osoittaa olevansa oikeassa, hänen voi olla erityisen vaikeaa kuunnella ja ottaa huomioon työntekijöiden asenteita. Työntekijä voi kokea silloin, että esimies yrittää pakottaa häntä tiettyyn muottiin eikä ole halukas kuulemaan, mitä työntekijä ajattelee. Se ei tunnu olevan tärkeää esimiehelle. Näin molemmat osapuolet etääntyvät eivätkä ymmärrä toisiaan. Niin esimies kuin työntekijät pitävät yhä tiukemmin kiinni omista kannoistaan.

Ihmiset toivovat tulevansa kuulluksi  ja nähdyksi toisillensa. Näin myös esimies-työntekijäsuhteessa. Hyvä esimies tunnistaa omat asenteensa ja kehittää itsessään joustavuutta kuunnella ja arvostaa työntekijöitään. Hän ei pyri määrittelemään, onko toisen asenne väärä tai oikea. Hyväksyvän tilan antaminen toiselle luo mahdollisuuden tarkastella omia asenteita toisesta näkökulmasta. Näin voi käydä molemmille, sekä esimiehelle että työntekijälle. Arvostuksen kokeminen lisää halua ymmärtää toisen näkökulmaa. Se mahdollistaa hyväksyvää ja sallivaa kasvamista. Silloin on halua ja lupa myös pohtia omaa muutosta. Voi jopa alkaa avata lukittuja asenteitaan.

Hyvä esimies osaa antaa tilaa kaikkien ajatuksille.

Hyvä esimies osaa antaa tilaa kaikkien ajatuksille.

Paitsi asenteet myös tunteet vaikuttavat esimiehen ja työntekijän välisessä kanssakäymisessä. Herätämme toisissamme erilaisia tunteita. Saako esimies työntekijän tuntemaan, että hän on hyvä ja hyväksyttävä.  Vai tuleeko suhteessa enemmän esiin se, kuinka mainio esimies itse on. Tunteiden ymmärtäminen on välttämätöntä johtamisessa. Esimiehen pitäisi kyetä nostamaan esiin hyviä tunteita, innostaa ja kannustaa työntekijöitä. Myös kielteisiä tunteita on osattava kohdata. Esimies joutuu työssään tilanteisiin, jotka aiheuttavat työntekijöille negatiivisia tunteita kuten pettymystä, vihaa tai surua. Esimiehen taito kohdata empaattisesti toisten tunteet kehittyy omien tunteiden tunnistamisen ja kohtaamisen kautta.

Esimiehen ja työntekijöiden keskinäinen arvostus, luottamus ja salliva ilmapiiri avaavat mahdollisuuksia ihmisten kehittymiseen. Silloin esimiehen ei tarvitse yksin miettiä motivoimiskeinoja.  Esimies ja työntekijät voivat yhdessä lisätä innostusta ja motivaatiota työhön.  ”Hyvä esimies-hyvät työntekijät-hyvät tulokset”- yhtälö syntyy hyvässä vuorovaikutuksessa. Harvoin, jos koskaan ilman sitä. Hyvä johtaja tunnistaa tapaansa toimia ja vahvistaa taitojaan. Johtajuutta voi kehittää joka päivä arjen työssä. Myös valmennuksesta voi saada tukea.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s