Hyvässä työpaikassa ei ole hankalia työntekijöitä tai asiakkaita

On helppoa leimata toinen ihminen hankalaksi, kun ei itse ymmärrä hänen tapaansa puhua tai käyttäytyä. Ymmärrämme paremmin sellaista ihmistä, jolla on samanlainen tapa toimia kuin itsellä. Sellaisen ihmisen käyttäytymistä voi ennakoida. Törmäyskurssille voi joutua, jos ei ole valmis kuuntelemaan ja katsomaan asioita toisen näkökulmasta. On yksinkertaisempaa syyttää toista hankalaksi kuin pohtia omaa osuuttaan vuorovaikutuksessa.

Ihmisten leimaamisesta voi tulla hyväksytty tapa työpaikalla. Vääränlaiseksi tyypiksi voi joutua kuka tahansa, joka poikkeaa ryhmästä tavalla tai toisella. Kun otsaan on laitettu ”hankalan ihmisen” leima,  tulkinta vahvistuu. Siitä aletaan puhua toisten kanssa takanapäin.  Jos kyseessä on työtoveri, häntä kohdellaan eri tavalla ja voidaan myös eristää. Näin työyhteisö sulkee pois itseltään mahdollisuuden kehittyä niin yhteisöllisesti kuin asiakassuhteissa. Hyvässä työpaikassa toimitaan toisella tavalla eikä siellä ole hankalia työntekijöitä tai asiakkaita.

Kuuntelu, kuuleminen ja katsekontakti edistävät rakentavaa dialogia.

Kuuntelu, kuuleminen ja katsekontakti edistävät rakentavaa dialogia.

Miten hyvässä työpaikassa toimitaan?

1. Arvostus  kaikille

Jokaista työtoveria, esimiestä ja asiakasta kohdellaan arvostavasti. Ihmisten kohtaamisessa pidetään tärkeänä dialogia. Kuunnellaan enemmän ja puhutaan vähemmän. Tärkeämpää kuin olla oikeassa on pyrkiä ymmärtämään toisen näkökulmaa. Kun ihminen tulee arvostavasti kuulluksi, hän on valmis yhteistyöhön. Ihmisten erilaisuus koetaan silloin vahvuutena ja hyödyllisenä työssä. Ketään ei pakoteta samaan muottiin. Työyhteisön arvostava tapa toimia heijastuu asiakaille ja päinvastoin. 

2. Välittämisen kulttuuri

Hyvä työpaikka on salliva yhteisö, jossa jokainen tulee huomatuksi ja hyväksytyksi omana itsenään. Ketään ei jätetä yhteisön ulkopuolelle, vaan kaikkien halutaan onnistuvan työssään. Jokainen ottaa vastuuta omasta käyttäytymisestään ja pohtii aina ensin omaa osuuttaan, mitä olisi voinut tehdä paremmin. Työstä ja työyhteisön asioista puhutaan avoimesti. Ongelmia ei siirrettä henkilöihin eikä niitä myöskään jätetä käsittelemättä. Keskustelun tavoitteena on ymmärtää tilannetta ja löytää ratkaisuja. Hyvässä työyhteisössä ollaan valmiita auttamaan toisia. Työtoveri, esimies tai asiakas ei ole koskaan vastapuolella, vaan yhteistyökumppani.

3. Työhön keskittyminen

Hyvässä työpaikassa fokus on aina työssä. Siinä miten työtä tehdään, mikä sujuu ja mitä voisi tehdä paremmin jne. Kiinnostuksen kohteena on työ ja halu kehittää sitä. Työyhteisöä ja toisten osaamista arvostetaan, koska hyvässä yhteistyössä ja ilmapiirissä voidaan saavuttaa tuloksia työssä. Se näkyy rakentavassa tavassa olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Tiedetään mitä pitää tehdä, ja ollaan valmiita saavuttamaan yhdessä asetettuja tavoitteita. Esimies ja työyhteisö kannustavat onnistumaan.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s