Taputtavatko asiakkaat teille? – Teatterista voi ottaa oppia johtamiseen ja työntekemiseen

Yleisö taputtaa teatterissa. Miksi? Siksi että ihmiset ovat saaneet elämyksen, kokemuksen, jota he tulivat hakemaan tai vielä enemmänkin. Kalliille lipulle ja ajankäytölle tuli hyvää vastinetta. Teatterissa asiakkaat antavat palautteen välittömästi. Suosionosoitusten määrästä voivat sitten johto ja työntekijät päätellä, kuinka työssään onnistuivat. Monessa muussa työssä palautetta joutuu odottamaan huomattavasti pidempään.

Teatteri on työpaikka siinä missä muutkin. Katsomon täyttäminen ilta illan jälkeen ja asiakkaiden saaminen tyytyväiseksi vaatii ammattitaitoa, hyvää johtamista ja kovaa työtä. Ja vaikka olisi kuinka loistavat esitykset, ne täytyy myös osata markkinoida kohderyhmälle. On oltava ajan hermolla ja tuotettava näytelmiä, joita asiakkaat haluavat tulla katsomaan. On pidettävä lupaukset ja annettava elämyksiä heille.  Parhaat teatterit onnistuvat, koska siellä osataan johtaa ja tehdä työtä. Tulokset näkyvät lipputuloina, jo ennakkoon myytyinä esityksinä ja katsojien palautteina. Hyvä maine leviää.

Mitä onnistunut esitys vaatii johtamiselta ja mitä muut voivat siitä oppia?

Onnistunut lopputulos teatterissa on hyvän johtamisen ja työntekemisen taidonnäyte, joka näyttäytyy asiakkaille upeana kertasuorituksena. Miten kaikki tämä tehdään, miten onnistutaan, millaista työntekoa ja millaista johtamista tarvitaan. Oma teatterikokemukseni viikonloppuna sai minut pohtimaan asiaa johtamisen kannalta. Löysin 3 tärkeää asiaa, jotka pätevät johtamisessa muuallakin. Niistä kannattaa ottaa oppia, jos haluaa saada taputuksia asiakkailta.

Taputtava teatteriyleisö

Johtamisen 3 tärkeää asiaa, jotka mahdollistavat onnistumisen

1. Fokus asiakkaassa sataprosenttisesti 

Asiakas on otettu huomioon alusta asti. Suunnattu kohderyhmä tunnetaan hyvin ja tiedetään, mitä he odottavat ja haluavat. Asiakkaan tyytyväisyys on ohjaavana tekijänä koko tekemisen prosessissa ja kaikilla työntekijöillä. Asiakkaalle halutaan antaa elämys, jonka hän muistaa.

2. Kunnianhimo tuottaa parasta

Tavoitteet on asetettu korkealle. Päämääränä on toteuttaa paras esitys ikinä, koska asiakas ansaitsee sen. Työntekemisessä tähdätään parhaaseen teatteriin yleisön taputukset mielessä eikä tyydytä vähempään. Kaikilla täytyy olla intohimo työhön ja päämäärä selvillä.

3. Yhteinen tahtotila edetä päämäärään ja vahva yhdessä tekeminen

On sitten kysymys mistä tahansa osuudesta työssä, koko ryhmä on valmis ponnistelemaan. Laadukas lopputulos syntyy, kun jokainen antaa oman parhaansa ryhmään. Kukaan ei sooloile yksin ja kaikki ymmärtävät oman riippuvuutensa toisista. ”Tähdetkin” voivat tulla tähdiksi  vain saumattomalla yhdessä tekemisellä.

Jos johtamisella onnistutaan toteuttamaan nämä kolme asiaa, aivan varmasti asiakkaat taputtavat. Samat perusasiat toimivat missä tahansa.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s