Ilman aitoa vuoropuhelua työpaikkakeskustelut ovat ajan hukkaa

Oletko koskaan törmännyt työpaikallasi seuraavanlaiseen keskusteluun? Tarkoitus on puhua yhdessä aiheesta, joka koskee kaikkia ja on kiinnostava. Asia voi jakaa ehkä mielipiteitä jo ennakkoon. Heti alkuun pari ihmistä kertoo voimakkaasti oman mielipiteensä. Molemmilla näyttää olevan sama näkemys ja he alkavat vahvistaa toisiaan. Kolmas henkilö yrittää avata toista näkökulmaa, mutta vahvemmat tyrmäävät hänet välittömästi argumenteillaan.  Seuraava keskusteluun osallistuja  yrittää vetää molempien näkökulmia ikään kuin sovitellen yhteen, mutta hänkin taipuu pian vahvempien edessä. Tämän jälkeen muut joko vaikenevat tai alkavat tukea ensimmäistä näkemystä. Näin keskusteluun on jo päässyt valikoitumaan yksi mielipide, jonka ehdoilla keskustelu jatkuu. Mahdollisuus aitoon vuoropuheluun katoaa olemattomiin aika nopeasti. 

Tuntuuko tutulta? Tällainen keskustelu käytiin eräällä työpaikalla. Jos yksi mielipide saa vallan, hyvinkin alkaneesta keskustelusta unohtuu toisenlaisten näkemysten huomioon ottaminen. Keskusteluun tuleekin puolesta-vastaan-sävy. Silloin toisen puhuessa mietitään oman mielipiteen argumentointia ja odotetaan innolla omaa puheenvuoroa. Tai pahimmassa tapauksessa puhe keskeytetään. Toisen kuuntelu unohtuu, kun oman näkemyksen puolustamisesta tulee tärkeintä. Näin keskustelu voi ajautua väittelyksi, johon osa ryhmästä turhautuu tai ärtyy. Aidon vuoropuhelun ja kuuntelun puuttuessa osallistujat menettävät tilaisuuden laajentaa näkökulmaansa ja oppia uutta. 

Dialoginen keskustelu mahdollistaa luovia ratkaisuja

Dialogisessa keskustelussa lähtökohta on toisenlainen. Siinä osallistujat huomaavat ja hyväksyvät, että toisilla on erilaisia mielipiteitä. Keskustelussa pyritään löytämään mielekäs tapa käsitellä erilaisia ajatuksia yhdessä. Tarkoitus on, että kaikki voivat tuoda vapaasti esille oman ajattelunsa, uskomuksensa ja näkemyksensä. Jokaisen ajatuksia pidetään tärkeinä ja kaikkia kuunnellaan. Mielipiteiden ei ajatella olevan puolesta tai vastaan. Keskustelussa ei pyritä yhteen vastaukseen, eikä oikeassa olemiseen, vaan oivaltamiseen ja yhdessä ajatteluun. Dialogi rikastuttaa mieltä ja avartaa ajattelua.

Omat mielipiteet täytyy panna syrjään, että voi kuunnella toista aidosti.

Omat mielipiteet täytyy panna syrjään, että pystyy kuuntelemaan toista aidosti.

Työpaikalla ei kannata tuhlata aikaa väittelyihin eikä oikeassaolemisen todistamiseen. Aidosta vuoropuhelusta on sen sijaan hyötyä työssä. Se mahdollistaa kaikkien osallistumisen ja auttaa löytämään yhdessä luovia ratkaisuja työhön ja työyhteisöön. Dialogiin kannattaa työssä pyrkiä niin kahdenkeskisissä kuin ryhmäkeskusteluissa. Esimiehen vastuulla on, millaista keskusteluilmapiiriä työpaikalle luodaan. Dialogin syntyminen edellyttää kuuntelua, arvostelusta pidättäytymistä ja yhdessä ajattelun oppimista. Dialogitaidot eivät synny itsestään, mutta niitä voi opetella.     

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s