Miten kohtaat ihmiset työpaikalla?

”The way you see people is the way you treat them. ” Zig Ziglar  

Rouva, nyt te olette kyllä minun tielläni.” Näin kommentoi eräs asiakas tiukasti vanhalle tädilleni kaupassa. Se ei kuulostanut minusta mukavalta, varsinkaan kun näin sanottiin vanhalle ihmiselle. Ei sanoja varmasti pahaa tarkoittanut kommentillaan. Tuskin edes huomasi sanovansa mitenkään töykeästi. Sanoipahan vain haluamansa, kun täti sattui olemaan hänen kulkureitillään. Täti ei vastannut mitään, vaan siirtyi ystävällisesti pois tieltä. Tottakai. Mutta olisi saman asian tietysti voinut sanoa toisellakin tavalla, kuten esimerkiksi: ”Voisitteko ystävällisesti siirtyä, että minä pääsen kulkemaan tästä  …” Pienet arjen kohtaamiset voivat olla töykeyden sijaan myös ystävällisiä. Se on pienestä kiinni.

Vastaavanlaisia kohtaamisia tapahtuu myös työpaikoilla. Vuorovaikutustilanne voi mennä työssä vaikka näin: ”Olet tehnyt tämän väärin…” Varsinkin kiireessä ja väsyneenä tulee helposti tokaistua ykskantaan. Sanotaan ajattelematta, millä tavalla asia kannattaisi kertoa. Ei ihme, että silloin sanojan ja kuulijan kokemus tapahtuneesta on hyvin erilainen. Kun sanoja katsoo asiaa vain omasta näkökulmastaan, hän ei ota lainkaan huomioon vastaanottajaa. Omasta mielestään hän vain toteaa asian. 

Kuulijalle syntyy kuitenkin helposti tällaisesta viestistä epämiellyttävä tunnekokemus. Hän kuulee paitsi sanat, myös äänensävyn ja voi kokea viestin syyttävänä. Riippuu kuulijan tilanteesta, miten hän ottaa vastaan sanoman. Hyökkääkö, puolustaako, onko hiljaa vai pystyykö suhtautumaan toteamukseen heti rakentavasti. Entä jos kuulijakin on kiireinen ja väsynyt? Silloin hän ehkä tiuskaisee vastaan oman tunnetilansa. Sinä-viestin (”Olet tehnyt tämän väärin…”) voisi muuttaa sen sijaan myönteiseksi viestiksi toteamalla esimerkiksi: ” Tätä tarvitsee vielä muuttaa…” On ihan erilainen tunne ottaa  myönteisellä tavalla kerrottu viesti vastaan. Molemmissa ilmaisuissa kyse on samasta asiasta, mutta eri tavalla sanoitettuna.

Jokainen on vastuussa omasta vuorovaikutustavastaan ja sen vaikutuksesta työilmapiiriin.

Jokainen on itse vastuussa omasta vuorovaikutustavastaan ja sen vaikutuksesta työilmapiiriin.

Niin työssä kuin muuallakin, tärkeämpää on se, miten joku asia sanotaan kuin mitä sanotaan. Ystävällisyys ei maksa mitään, mutta se voi saada työpaikalla paljon hyvää aikaan. Omalla puhetavallamme ja olemuksellamme luomme ilmapiiriä ympärillemme. Onko se hyvää vai huonoa, riippuu meistä itsestämme.

Jokaisen olisi hyvä välillä tutkailla ja kuulostella, miten puhuu ja käyttäytyy  kanssaihmisiä kohtaan. Myönteinen vuorovaikutus on kaikkien opittavissa, mutta sitä täytyy harjoitella. Toisen huomioon ottaminen heijastuu siinä tavassa, jolla kohtelemme toisiamme. Työpaikan ihmissuhteet kannattaa rakentaa mieluummin ystävällisyyden varaan. Se tekee hyvän mielen kaikille. Työtkin sujuvat paremmin ystävällisessä ilmapiirissä kuin ikävässä. 

Hyvää ystävänpäivää!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s