Kolme syytä, miksi työhyvinvointi kannattaa liittää yrityksen strategiaan

Tutkimusten mukaan yrityksissä, joissa tehdään hyvää tulosta, pidetään myös huolta työhyvinvoinnista. Kumpi näistä tulee ensimmäisenä? Onko niin, että kun yritys menestyy, sillä on varaa kehittää asioita, jotka vaikuttavat positiiivisesti hyvinvointiin. Vai niin, että kun kehitetään työhyvinvointiin vaikuttavia asioita, sillä on vaikutuksia yrityksen menestymiseen. Varmasti näin tapahtuu molemmin päin. Selvää kuitenkin on, että on vaikea menestyä, jos asiat eivät ole yrityksessä kunnossa. Varsinkaan jos ihmiset voivat huonosti.

Miksi työhyvinvointi on tärkeä yritykselle?

1. Yrityskuva

Se miten henkilöstö voi, heijastuu asiakkaisiin ja mielikuvaan yrityksestä. Hyvä yrityskuva lisää asiakkaiden luottamusta. Jos henkilöstöä kohdellaan hyvin ja heillä on mahdollisuus kehittyä, työntekijät ovat tyytyväisiä työhönsä. He ovat ylpeitä sekä työstään että yrityksestään,  ja edistävät yrityksen hyvää mainetta. Siitä kannattaa olla kiinnostunut. Paha kello kuuluu kauas, mutta hyvä vielä kauemmas.

2. Tuloksellisuus

Hyvinvoivat, osaavat työntekijät ovat terveempiä ja motivoituneempia työhönsä kuin huonosti voivat. He ovat vähemmän poissa työstä ja ovat valmiita kehittämään työtään. Kannustava johtaminen lisää työntekijöiden innostusta työhön. Työn ja työtapojen kehittämisessä ja muutoksissa otetaan huomioon niiden vaikutus ihmisten hyvinvointiin. Hyvinvoivat työntekijät parantavat tuottavuutta. Yrityksen suorituskyky kasvaa.

3. Ihmisten hyvinvointi

Henkilöstön hyvinvointi kertoo yrityksen arvoista eli siitä miten yrityksessä suhtaudutaan työntekijöihin ihmisinä. Arvostaako yritys ihmisiä, ja onko kiinnostunut heidän kehittämisestään ja työssä jaksamisestaan. Hyvä yritys haluaa pitää huolta tärkeästä resurssistaan, ihmisistä. Henkilöstö on silloin todella yrityksen voimavara, ei vain juhlapuheissa.

Palapeli_Nuoli

Työhyvinvoinnin kehittäminen ei voi olla irrallaan yrityksen suunnasta ja kehittämisestä.

Työhyvinvoinnin strategisen johtamisen edellytykset

Työhyvinvoinnin ottaminen osaksi yrityksen henkilöstö- ja toimintastrategiaa

On ymmärrettävä, että sellaiset ihmisten hyvinvointiin vaikuttavat asiat kuten osaaminen, johtaminen, työntekijöiden kyvyt ja jaksaminen vaikuttavat  myös yrityksen suorituskykyyn. Kaikki nämä ovat yrityksen menestystekijöitä ja ne ovat riippuvaisia toisistaan. Hyvä yritys asettaa työhyvinvoinnin kehittämiselle tavoitteet, joiden toteutumista ja vaikutuksia  seurataan, sekä tekee toimenpidesuunnitelman. Se tarkoittaa systemaattista kehittämistä.

Työhyvinvoinnin johtamisen vastuuttaminen lähiesimiehille

Lähijohtamisen laatu nousee ratkaisevaksi tekijäksi siinä, miten työhyvinvoinnille asetettujen tavoitteiden saavuttaminen onnistuu. Esimiehen on osattava kohdella hyvin työntekijöitä, luotava luottamusta ja osallistutettava ihmiset työtapojen kehittämiseeen. Hänen on osattava kannustaa ja luoda innostavaa työilmapiiriä. Menestys vaatii hyvinvoivia johtajia, joita myös tuetaan johtamistyössä. Lähiesimiesten johtamistaidoista ja osaamisesta on pidettävä huolta.

Työhyvinvointi syntyy harvoin itsestään. Riippuu yrityksen koosta, millaisia toimia työhyvinvoinnin kehittämiseen tarvitaan. Suurissa organisaatioissa luonnollisesti enemmän, mutta ilman jämäkkää, tavoitteellista suunnitelmaa eivät pienetkään yritykset pärjää. Kehittäminen alkaa siitä oivalluksesta, että työhyvinvointi ymmärretään yrityksen menestystekijäksi. Työhyvinvoinnin johtaminen  ei  merkitse aina myöskään taloudellisia uhrauksia, enemmän on kysymys asenteista ja yhteisen päämäärän löytämisestä.

Kysy tai kommentoi

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s