Hyvä esimies osaa olla myötätuntoinen työntekijöitä kohtaan

Myötätuntoinen ihminen tiedostaa, kun toisella on vaikeaa, ja haluaa auttaa häntä. Voiko sellaista myötätuntoa odottaa esimieheltä? Kyllä voi. Hyvä esimies osoittaa myötätuntoa. Se näkyy hänen johtamistavassaan ja käyttäytymisessään vaikeissa tilanteissa.

Myötätuntoa tarvitaan

1.  Kun työntekijä joutuu vastaanottamaan vaikeita uutisia 

Yt-neuvotteluja, leikkauksia, toiminnan muutosta, kukapa haluaisi kuulla ikäviä uutisia.  Ne koskettavat tunteita, herättävät ärtymystä ja epätoivoa. Esimiehen pitää olla valmis sekä kertomaan uutiset että kohtaamaan työntekijä sen jälkeen. Riippuu esimiehen taidoista, miten hän osaa kertoa vaikeat asiat myötätuntoisesti.

Avoin ja rehellinen asioiden ja syiden kertominen on ihmistä arvostavaa. Viestiä ei tarvitse kuorruttaa jollain hyvällä uutisella. Joskus on parempi jättää myös sanomatta, että ymmärtää, mitä uutinen merkitsee työntekijälle. Jos esimies sanoo ymmärtävänsä työntekijän tunteita, kuulija voi tulkita sen vähättelynä. Hän ei pääse itse kertomaan tunteistaan. Kuunteleminen auttaisi enemmän.

Jos esimiehellä on myötätuntoa, hän puhuu inhimillisesti ”ihmiseltä ihmiselle”. Hän ottaa huomioon työntekijän tunteet, ja yrittää ymmärtää tilanteen vaikeuden. Työntekijän työ ja elämä muuttuvat, eikä sellaista tietoa ole helppoa vastaanottaa. Myötätunto välittyy esimiehen olemuksessa. Kuulija tarkkailee sanoman lisäksi enemmän sanattomia viestejä ;  eleitä, ilmeitä, asentoa  ja äänensävyjä.  Hän myös aistii, kuinka aitoa esimiehen myötätunto on. Ja huomaa, jos esimies auttaa häntä kohtaamaan vaikeaa tilannetta.  

2.  Kun työntekijä epäonnistuu työssään

Kädet

Esimies auttaa työntekijää onnistumaan työssään, jos hän osaa johtaa myös epäonnistumistilanteita. Jos hän ymmärtää työntekijän tunteet silloin, kun työntekijä mokaa, tekee virheitä ja epäonnistuu.

Myötätuntoinen esimies kuuntelee työntekijän tunteita, ja auttaa häntä jatkamaan työtä. Erehtyminen on inhimillistä, eikä työntekijän tarvitse jäädä huonouden tai häpeän tunteisiin.  

Esimiehen kannustus ja tuki rohkaisevat työntekijää suuntaamaan uusiin haasteisiin. Näissä tilanteissa esimiehen ja työntekijän keskinäinen luottamus voi vahvistua. Työntekijä tietää, että häntä tuetaan vaikeina hetkinä.

3.  Kun työntekijää kohtaa elämänkriisi

Inhimilliseen elämään kuuluvat myös vaikeudet yksityiselämän puolella. Niiden vaikutusta  työelämässä on vaikea täysin välttää. Työssä pitää keskittyä työhön, se on selvää. Usein ihmisen selviytymistä elämänkriisistä tukee paluu työhön mahdollisimman pian. Jos esimiehellä on ymmärrystä ja myötätuntoa, työntekijän on helpompi palata työpaikalle. Myötätunto ei tarkoita, että esimies ryhtyy terapeutiksi. Hän voi sen sijaan auttaa työntekijää keskittymään työhön ja muokata työtehtäviä tarpeen mukaan.

Jos esimieheltä puuttuu myötätunto, hänen koetaan olevan kylmä, laskelmoiva ja välinpitämätön toisten hädälle, vaikka hän ei niin tarkoittaisikaan. Kun myötätuntoa on, työntekijät kokevat esimiehen olevan heidän kanssaan ”samassa veneessä”. Myötätunto osoittaa toisen ihmisen arvostamista, ja se puolestaan lisää luottamusta. 

”If you are absent during my struggle, don’t expect to be present during my success.” Will Smith

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s