Työpaikan fiilis heijastuu asiakkaalle

Keskustelin yhtenä päivänä erään päivittäistavarakauppiaan kanssa. Kysyin, miten hän on onnistunut tekemään liikkeestään menestyvän ja saanut kaiken toimimaan hyvin. Empimättä kauppias vastasi onnistumisen lähtevän työpaikan fiiliksestä. Hänen tavoitteenaan on ollut tehdä paras kauppa asiakkaille ja myös työntekijöille. Se tarkoittaa, että tuotteet ja palvelu ovat huippulaatua. Niiden lisäksi pitää vielä onnistua tuottamaan asiakkaille hyvä kokemus kaupassa käymisestä. Tunnelma, jonka asiakas muistaa käynnin jälkeenkin. Jos työntekijöillä on itsellä hyvä fiilis, työt sujuvat paremmin myös asiakkaiden kanssa. 

Kauppiaan 3 keinoa fiiliksen nostamiseen

”Meillä on hyvät työntekijät”

Jokaisen myönteinen asenne on edellytys onnistumiselle. Yhdessä on puhuttu positiivisen  asenteen vaikutuksesta. Jos pitää työstään ja haluaa tehdä hyvää työtä, se näkyy asiakkaiden palvelussa. Omasta asenteestaan jokainen vastaa itse. 

”Pidämme yllä hyvää me-henkeä”

Jos jokin asia painaa mieltä, se selvitetään heti. Mutruisella mielellä ei tehdä töitä. Sillä ei pilata omaa tai toisten työpäivää. Ongelmia ei pelätä, eikä suurennella. Niitä ratkotaan ja puhutaan avoimesti työasioista. Rennossa tunnelmassa työnteko voi olla hauskaa. Meillä nauretaan ja ilo nousee välillä kattoon. 

”Teemme töitä porukalla”

Hierarkia pidetään matalana. Esimiehet, myös kauppias itse,  ovat työntekijöiden rinnalla ja heitä on helppo lähestyä. Työtä tehdään yhdessä ryhmänä, ja autetaan toisia. Yhdessä myös innostutaan ja innostetaan työtovereita. Hyvä kauppa tarvitsee onnistuakseen koko ryhmän työpanosta.

Myyjät ruokakaupassa

Hyvässä tunnelmassa on ilo tehdä työtä, ja ilo olla asiakkaana.

 

Työntekijät heijastavat omaa tunnelmaansa  asiakkaille. Se näkyy kaikisssa ihmisten kohtaamisissa, olivatpa he sitten työntekijöitä tai asiakkaita.  Miten ihmisiä kohdellaan, autetaanko tarvittaessa, sekä miten puhutaan ja kuunnellaan.  Asiakkaiden silmä- ja korvapareja on aina läsnä. Voi olla varma, että mikä tahansa työntekijän käyttäytyminen tulee huomatuksi. 

Oman kokemukseni perusteella arvioin, että kauppias on onnistunut työntekijöidensä kanssa luomaan hyvän fiiliksen. Asiakkaana tunnistan kaupassa ystävällisen ja auttavaisen ilmapiirin. Milloin tahansa työntekijät huomaavat asiakkaan tarvitsevan apua, he ovat valmiita palvelemaan. Hymyä ei säästellä. Jos työntekijä ei jotain tiedä, hän lähtee selvittämään sen. On hyvä olla asiakkaana tällaisessa kaupassa. Tähän kauppaan vaan on niin mukava tulla, kun aina tuntee itsensä tervetulleeksi.

Kun fiilis on kohdallaan, niin asiakkaat kuin työntekijät ovat tyytyväisiä. Kyseinen kauppa on menestynyt erinomaisesti. Asiakkaat pysyvät uskollisina, kun hyvien tuotteiden ja palvelun lisäksi he saavat miellyttävän tunnekokemuksen kauppareissulla. Fiilis tarttuu!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s