Työn ja johtamisen mallit vaativat uudistamista

Muutos olisi paikallaan monessakin organisaatiossa. Eikä ainoastaan tietotekniikan muutosten, globaalien markkinoiden tai asiakkaiden tarpeiden vuoksi. Henkilöstön odotukset työltä ovat muuttuneet, kustannusten hallinta, ja työn tehokkuuden parantaminen haastavat etsimään uusia keinoja. Entiset mallit eivät enää toimi. Silti työntekemisen tavat ja johtaminen muuttuvat hitaasti organisaatioissa. Ainakin jos puhutaan sellaisesta muutoksesta, jossa uskalletaan kyseenalaistaa entiset toimintamallit kokonaan. Miksi niin?

Olemmeko juuttuneet  vanhoihin tapoihin tehdä työtä ja johtaa? Jopa niin paljon,  ettei todellinen muutos ole ollut mahdollista?  Vai onko työn muutos ollut niin nopea, ettei ole ehditty edes pohtia, miten työntekemistä ja johtamista  pitäisi muuttaa?   

Monessa organisaatiossa valitetaan syyksi kiirettä. Ei ole aikaa miettiä ja suunnitella, miten työt kannattaisi tehdä toisin. Vaikka tiedostettaisiin  muutostarve, prosessia ei saada käynnistettyä. Sysäys todelliseen muutokseen voi tulla pakon sanelemana tilanteissa, joissa myynti laskee, asiakkaat ovat tyytymättömiä tai henkilöstö turhautunutta. Tai kun muusta kehittämisestä ei tunnu olevan enää hyötyä, kuten esimerksiksi pelkästään esimiesten valmentamisesta.  Silloin on mahdollisuus kyseenalaistaa entiset mallit, ja lähteä etsimään uusia ratkaisuja. 

Vanhoista rakenteista ja työtavoista pidetään usein kiiinni, vaikka ne eivät enää toimisikaan.

Vanhoista rakenteista ja työtavoista pidetään usein kiiinni, vaikka ne eivät enää toimisikaan.

Miten muutosta voi viedä eteenpäin? 

Kaikki mukaan 

Ennakkoluuloton kehittäminen ei onnistu ylhäältäpäin tuotuna, vaan yhdessä tehden. Työn kehittämistä ei voi tehdä suunnitteluosastolla. Työntekijät, erilaiset osaajat ja asiakkaat on otettava mukaan yhteiseen suunnitteluun. Asioita pitää voida tarkastella erilaisista näkökulmista, ja uskaltaa kyseenalaistaa entiset tavat.  Ja tietysti olla valmiita muuttamaan niitä. 

Yhteinen visio 

Muutokseen voi lähteä, kunhan ensin sisäistetään työn yhteinen tarkoitus ja kaikille avautuva visio. Miksi tehdään työtä, minkä eteen ja mihin päämäärään pyritään. Kaikkien olisi työssään ymmärrettävä asiakkaiden tarpeista lähtevä kehittäminen. Yhteisen käsityksen ja ymmärryksen luominen vaatii yhteisiä keskusteluja. Sellainen ei voi syntyä vain ylhäältäpäin tuotuna. 

Johtamisen muutos

Johtamista pitäisi uskaltaa tarkastella ennakkoluulottomasti, ja muuttaa rakentaita. Jos byrokratia muodostuu kehittämisen esteeksi, sitä pitää voida madaltaa. Hierarkisen johtamisen sijasta tarvitaan jaettua johtajuutta, ja jokaisen oman johtajuuden vahvistamista. Vapautta ja joustavuutta täytyy lisätä kontrollin sijasta.

Työntekijöiden edellytykset

Työntekijöiltä tarvitaan oma-aloitteisuutta, vastuunottamista ja yrittäjähenkisyyttä. Itsensä johtaminen, innostus ja sitkeys ovat moottoreita muutoksessa. Monet työntekijät haluavat, ja myös pystyvät ottamaan enemmän vastuuta työstään. Heillä on tietoa, mikä työssä toimii ja miten sitä pitäisi  kehittää. He ovat valmiita uudistamaan entisiä rakenteita ja toimintamalleja.

Jos organisaatiossa uskalletaan kyseenalaistaa totutut tavat, muutos uuteen on mahdollinen. Onneksi pikkuhiljaa muutoksia alkaa tapahtua niin yksityisissä yrityksissä kuin julkisissa organisaatioissa. Entiset mallit työntekemisessä ja johtamisessa eivät enää toimi. 

Tutustu myös blogiin: Johtajuutta ja vastuuta voi jakaa työntekijöille _aina ei tarvita esimiestä

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Työn ja johtamisen mallit vaativat uudistamista

  1. Paluuviite: Rohkea johtaja suosii luovuutta | Seija Milicevic, WorkBest Oy

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s