Esimiehen puhetyyli – Energisoivaa vai tukahduttavaa?

Hyvä johtaja, esimies, mitä arkipuheestasi välittyy kuulijoille? 
Millainen puhetyyli on tavanomaista sinulle?     
Välitätkö puheellasi innostusta ja rohkaisevaa myönteisyyttä 
vai putkahtaako puheeseesi huomaamatta paljon kielteisiä ilmaisuja?

Puhetyylillä on merkitystä. Puheen avulla ei vain välitetä tietoa, vaan luodaan arkiymmärrystä siitä todellisuudesta, jossa työpaikalla eletään. Niin työstä kuin ilmapiiristä ja keskinäisistä suhteista. Spontaanillakin puheella vaikutetaan kuulijoihin, vaikka se ei olisi tarkoitus. Siinä välittyvät myös puhujan omat asenteet.

Esimiehen kannattaa puhua aina myönteisellä tavalla

 

Esimiehen on tarkoituksenmukaista puhua yleensä myönteiseen sävyyn ja avoimesti. Yksisuuntaisessa keskustelussa syntyy väärinkäsityksiä helposti, sillä kuulija tulkitsee sanoman aina omista lähtökohdistaan. Siksi esimiehen kannattaa antaa kuulijalle tilaisuus tarkentaa kysymys heti, jos vain mahdollista. Myöhemmin on huomattavasti hankalampaa käydä keskustelua molempien eri näkemysten pohjalta ”En minä sitä tarkoittanut”  tai ”En minä niin sanonut”

Käskyt, kiellot, syyllistävät ilmaisut ja sulkevat kysymykset ovat niitä, joiden kanssa esimiehen kannattaa olla varovainen. Ne ovat haitallisia varsinkin silloin, kun niitä käytetään sinä-viestin kanssa. Negatiiviset ilmaisut latistavat, eivätkä rohkaise luovuuteen tai tekemään asioita paremmin. Siksi esimiehen on hyvä karsia ne puheestaan, ja sanoa asioita positiivisella tavalla myös tavanomaisessa arkipuheessa.

Viesti selkeästi. Kerro, mitä haluat toisen tekevän, ei mitä et halua. 

Kaikki puhe voi olla merkityksellistä kuulijoille.

Kaikki puhe voi olla merkityksellistä kuulijoille. Kannattaa harkita, mitä ja miten tuo asioita esiin.

Tukahduttavia sanoja, joita esimiehen kannattaa välttää

 

EI

”Ei sovi, ei voi ….”  Ei-sana  on tyrmäävä ja poissulkeva. Kerro mieluummin, mikä sopii.

ÄLÄ

”Älä tee …”  Negatiivinen käsky latistaa työntekijän intoa. Silloin ei ole vaihtoehtoja. Sano mieluummin, mitä odotat, ja jätä ratkaisu työntekijälle.

KYLLÄ, MUTTA

”Ihan hyvä idea, mutta….”  Ilmaisu tarkoittaa samaa kuin ei. Tapa laskea työntekijän innostumisen astetta, keskittyy virheeseen, ei sen parantamiseen. Kerro mieluummin, mikä osa vaikuttaa hyvältä, ja mitä osaa pitää vielä työstää. 

EI KOSKAAN

” Täällä ei koskaan…”     Harvoin totta. Yleistää ja monistaa ilman mitään syytä jonkun tapahtuman.  Vältä yleistämistä. Puhu mieluummin yksilöidystä tapahtumasta.

MAHDOTON, VAIKEA

”Tämä tuntuu mahdottomalta / vaikealta….”  Ilmaisu vaikuttaa suhtautumistapaan, ja tappaa energian. Käytä mieluummin energisoivaa ilmaisua. Tämä on ratkaistavissa. Tätä täytyy vielä työstää.” 

Jos esimiehellä on itsellä myönteinen asenne työhön ja työntekijöihin, se näkyy kaikessa viestinnässä. Esimiehen puhetyyli voi heijastua myös työntekijöiden tapaan puhua työyhteisössä. 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s