Yksilöllinen johtaminen esimiestyön tavoitteeksi

Sosiaalisessa mediassa levisi joku aika sitten kuva erilaisista eläimistä, joiden piti toteuttaa samanlainen tehtävä. Puuhun kiipeäminen onnistuu apinalta helpommin kuin kalalta. Kuva osoitti, kuinka väärin on verrata erilaisten osaajien tuloksia keskenään. Tai ainakaan sen perusteella päätellä, onko joku typerä ja toinen älykäs.

Näin toimimme usein myös työelämässä. Ajattelemme ”samojen saappaiden sopivan kaikille”. Yksi tapa johtamisessa riittää. Yksilöllinen johtaminen on vähäistä, eikä  Ihmisten erilaisuus tule huomioon otetuksi.

Mitä opin johtamisesta ollessani työntekijän roolissa

Olen ollut esimiehenä, asiantuntijana ja työntekijänä useampia vuosia eri organisaatioissa. Työntekijän roolissa opin tietämään, millaista johtamista minun kanssani kannattaisi toteuttaa. Erilaisten esimiesten alaisuudessa opin myös yllättävän paljon johtamisen vaikutuksesta, sekä hyvän ja huonon johtamisen merkityksestä. Harva esimiehistäni kuitenkaan kysyi, miten heidän olisi parasta johtaa minua. Annoin kyllä siihen suuntaan vinkkejä, mutta ei esimiehillä ollut tapana kysellä työntekijältä, miten hän haluaisi itseään johdettavan. 

Millaista johtamista arvostin?

  • Luottamusta esimiehen ja minun välilläni 
  • Vapauden antamista 
  • Työn itsenäisyyttä, sain ideoida ja kehittää työtä

Millainen johtaminen oli pahinta, jota koin?

  • Selkeiden tavoitteiden puuttuminen
  • Esimies ei arvostanut työntekijöitä
  • Liiallinen kontrollointi

Minulle sopiva esimies tiesi, mitä odotin, ja osasi tukea työn tekemistä. Minun kannaltani taitamaton johtaja sen sijaan pikemminkin hankaloitti työtäni. Hän ei joko osannut, tai välittänyt oppia tuntemaan työntekijöitään. Jos hän olisi halunnut tietää, miten minua kannattaisi johtaa, se olisi ollut helppoa.

Jokainen työntekijä on yksilö, joka ansaitsee tulla johdetuksi henkilökohtaisesti.

Jokainen työntekijä on yksilö, joka ansaitsee tulla johdetuksi yksilöllisesti.

Esimiehen kannattaa keskustella työntekijän kanssa

Minua ihmetyttää, miksi esimiehet keskustelevat niin vähän työntekijöiden kanssa. Työkulttuurissamme on perinne, että se tietää enemmän, joka on hierarkiassa korkeammalla. Näin vielä nykyäänkin usein ajatellaan. Luullaan, että esimies tietää enemmän kuin työntekijä. Silloin unohdetaan, että työntekijät oppivat omasta roolistaan käsin ymmärtämään, miten esimiehen kannattaisi, tai ei kannattaisi tehdä joitain asioita. Se tieto jää käyttämättä, jos keskustelu puuttuu. 

Järjestä aikaa keskustelulle

  • Ole kiinnostunut työntekijästä, ja opettele tuntemaan hänet.
  • Arvosta hänen ajatuksiaan.
  • Uskalla kysyä, miten hän haluaisi tulla johdetuksi.

Hyvällä ja huonolla johtamisella vaikutetaan työntekijöihin, ja sitä kautta työn tuloksiin. Kaikkia ei voi johtaa samalla tavalla. Ei ainakaan silloin, jos haluaa motivoituneita ja sitoutuneita työntekijöitä. Yksilöllinen johtaminen kannattaa ottaa tavaksi.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s