Mitä tehdä, kun työntekijän motivaatio työhön katoaa?

"Kaikki ei mene työpaikalla aina niin kuin Strömsössä." Esimies haluaa, että työntekijät ovat innostuneita 
ja motivoituneita työstään. Samaa toivoo moni työntekijä. Entä sitten, kun näin ei olekaan? 
Kun jonkun motivaatio on täysin kadoksissa. Työt eivät suju. Huonot tulokset, alakulo tai negatiivisuus
heikentävät yhteisön ilmapiiriä. Tuntuu kuin yksi ihminen pystyisi omalla käytöksellään murtamaan kaiken 
sen innostavuuden, jota työpaikalla on kehitetty. Siinä esimiestaidot joutuvat koetukselle. 

Kenellä on vastuu työntekijän motivaatiosta?

Esimiehen odotetaan olevan innostava, ja kykenevän motivoimaan työntekijöitä. Mutta voiko kaikkea odottaa esimieheltä? Eikö työntekijällä itsellään ole vastuu olla työstään vähintäänkin kiinnostunut sen verran, että hoitaa työnsä, ja vielä kunnolla? Jokainen vastaa itse motivaatiostaan, se on totta. Oma halu täytyy löytyä, muuten ei työnteko onnistu ainakaan hyvin.

On kuitenkin suuri ero, tekeekö työntekijä vain välttämättömimmät työt kuin pakon ohjaamana, vai tekeekö hän työtä sitoutuneena, sataprosenttisesti osallisena ja innostuneena. Se näkyy työn tuloksessa ja  myös hyvinvoinnnissa. Ja siihen esimies voi vaikuttaa rakentamalla omalla toiminnallaan motivoitumiselle otollista ilmapiiriä. Siksi esimiehen kannattaa edistää motivoivaa johtamistapaa. 

Kun motivaatio lopahtaa, työstä tulee rasittavaa "pakkopullaa"., ja myös yksityiselämä kärsii.

Kun motivaatio lopahtaa, työstä tulee rasittavaa ”pakkopullaa”, ja myös yksityiselämä kärsii.

Mitä esimies voi tehdä työntekijän motivoimiseksi? 

OTA PUHEEKSI

Harvoin motivaatio romahtaa kerralla, useimmiten pikkuhiljaa. Esimiehen pitäisi huomata muutokset työntekijän motivoitumisessa jo varhain. Ei kannata odottaa, että tilanne korjautuisi  itsestään. Jos esimies ja työntekijä käyvät jatkuvaa vuoropuhelua muutenkin, silloin on helpompi ottaa puheeksi motivaation lasku.

OSOITA, ETTÄ VÄLITÄT

Avoimen keskustelun ehtona on, ettei kumpikaan osapuoli lähde syyttelyn tielle. Keskustelussa on oltava luottamus siihen, että esimiehen tarkoitus on auttaa. Asioihin tarttuminen ja ratkaisun hakeminen on osoitus siitä, että esimies välittää työntekijästään. 

PARANNA JOHTAMISTA

Kypsä esimies pohtii, miten hän voi parantaa omaa johtamistaan. Mitä hän voi tehdä toisin lisätäkseen työntekijän motivaatiota. Ja miten hän voi auttaa työntekijää löytämään uuden innostuksen työhön. Onkyettävä muuttamaan johtamistapaa.

Jos työntekijä ei kuitenkaan motivoidu

Jos ei löydetä yhdessä keinoja motivaation kohottamiseen, esimiehen on pohdittava tilannetta myös yhteisön näkökulmasta. Mitä yhden työntekijän motivoitumattomuus saa aikaan työyhteisössä. Onko silloin parempi, että työntekijä vaihtaa toisiin tehtäviin. Ei ole kenenkään etu, että motivoitumaton työntekijä jatkaa työtä entisellä tavalla. 

Taloudellisesti huonoina aikoina ajatellaan, että työntekijä on onnellinen, kun hänellä vain on työpaikka. Se ei kuitenkaan riitä motivoitumiseen, puhumattakaan työhön sitoutumisesta. Hyvä henkilöstöjohtaminen ja työntekijöiden sitoutuminen mahdollistavat innostuneen työpaikan, jossa motivoidaan ja motivoidutaan. Näiden edellytysten luominen pitäisi olla prioriteettina joka työpaikalla. 

Kysy, kommentoi, ota yhteyttä

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s