Lakko tuo haasteita johtamiseen

Ammattiliitot puuhaavat joukkomielenosoitusta maan hallitusta vastaan, 
ja uhkaavat pysäyttää lakollaan Suomen tulevana perjantaina. 
Liitot taistelevat vallastaan päättää työtä koskevista asioista ohi maan 
parlamentaarisesti valitun hallituksen ja eduskunnan. 
Mielenosoituksen järjestäjät vakuuttavat, ettei vastalause ole osoitettu työnantajille. 
Kuitenkin yritykset ja yrittäjät joutuvat kantamaan mielenilmauksesta koituvat liiketappiot, 
jos työntekijät kieltäytyvät tekemästä työvelvoiteittaan. 
Asiakkaat joutuvat myös kärsimään palvelujen huonontumisesta tai puuttumisesta. 
Julkisten palvelujen häiriintymisestä aiheutuva haitta kohdistuu niin kuntiin, valtioon, 
kuin ennen kaikkea palvelujen saajiin.

Tällainen tilanne herättää paljon tunteita ihmisissä. Julkisuudessa kielenkäyttö näyttää kovenevan lakkoa suunnittelevilla, ja sanallisia uhkauksiakin on näkynyt toisinajattelevia kohtaan. Moni kysyy, saanko itse valita puoleni, ja saanko myös olla ottamatta kantaa puoleen tai toiseen? Toivottavasti työpaikoilla pysytään rauhallisina, eikä aseteta työntekijöitä vastakkain.

Negatiiviset tunteet ja mielikuvat vahvistuvat helposti, kun kerätään joukkovoimaa.  Kävin juuri kaupassa, ja asiakkaana aistin jännitystä ilmapiirissä.  Työntekijöiden tunnelma oli ”jäätävän hiljainen” verrattuna aiempaan, jolloin myyjät ovat yleensä iloisia ja palvelualttiita. Tunteiden kuohahtamista on nyt vältettävä.  Työpaikka ei saa olla taisteluareena, eikä ketään saa siellä painostaa osallistumaan. Tiedotusvälineissä näytetään infoa annettavan niille, jotka saavat osallistua lakkoon. Jokaisella on myös yhtälainen oikeus olla osallistumatta, ja tehdä työtänsä.  Kaikkien työntekijöiden vapautta on suojattava. Esimiesten täytyy johtaa  yhteisöään niin, ettei ylilyöntejä tapahdu työpaikoilla. 

Vastakkain asettelu herättää negatiivisia tunteita toista kohtaan. Vihan lietsontaa ei voi sallia työpaikalla.

Vastakkain asettelu herättää negatiivisia tunteita toista kohtaan. Vihan lietsontaa ei voi sallia työpaikalla.

Miten esimies selviytyy haastavassa tilanteessa?

 

Esimies edustaa työnantajaa, ja vastaa työn tavoitteiden saavuttamisesta joka  tilanteessa. Lakon aikana hänen tehtävänään on tehdä kaikkensa sen eteen, että työt tulevat tehdyksi lakosta huolimatta.  Yrityksellä on oikeus hankkia tilalle toisia työntekijöitä töitä tekemään. Esimiehen vastuulla  on myös pitää huolta siitä, että työilmapiiri pysyy hyvänä, ja kaikki saavat keskittymisrauhan työhönsä myös tällä viikolla.

Kyseessä on poliittinen mielenosoitus. Suomessa on ilmaisun vapaus, se on osa demokratiaa.  Työpaikalla on korostettava, että jokainen ottaa henkilökohtaisesti vastuun osallistumisestaan. Työpaikalla kaikkien työntekijöiden pitää saada olla ilmaisematta poliittista kantaansa. Politiikan ei saa antaa häiritä kenenkään työtä. Tästä on syytä keskustella työpaikalla, ja sopia pelisäännöistä yhdessä. 

Esimies voi suunnata keskustelua työpaikalla perustehtävään, ettei työajalla jäädä vatvomaan liiaksi mielenosoitukseen osallistumista. Perustehtävän hyvää hoitamista on edellytettävä jokaiselta työntekijältä. 

Mahdollisiin ristiriitatilanteisiin kannattaa valmistautua etukäteen, ja miettiä keinoja tilanteen rauhoittamiseen.  Rakentava ratkaisujen etsiminen yhdessä on paras tapa hillitä tunteiden kuumenemista. Hankalissa  tilanteissa esimieheltä vaaditaan tyyneyttä, eikä hänen ole hyvä provosoitua. 

Haastavat tilanteet edellyttävät esimieheltä voimavaroja. Omasta jaksamisesta täytyy pitää huolta. Esimiestä ei saa jättää yksin, hän tarvitsee ylemmän johdon tuen työhönsä. 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s