Anna asiakkaalle vain parasta

Yritykset suunnittelevat, ja toteuttavat tuotteitaan ja palveluitaan asiakkaiden tarpeiden mukaan. Pysyäkseen markkinoilla on oltava paras, tai ainakin yksi parhaista. Erinomaiseksi tullaan, kun laatu, tehokkuus, palvelu ja luotettavuus pystytään pitämään korkealla. Asiakkaat, olkoon sitten yrityksiä tai yksityishenkilöitä, päättävät mitä palvelua pitävät tärkeimpänä ja parhaimpana itselleen. Ja  ostavat  tarvitsemansa  palvelut sen perusteella. Yrityksen kannattaa arvostaa jokaista asiakastaan. 

Päämääränä asiakkaan paras 

Ohjaako asiakkaan paras jokaisen yrityksessä työskentelevän tekemistä? Riippumatta siitä, kohtaako työntekijä työssään asiakasta vai ei. Ja siitä, onko asiakas yritys, julkinen organisaatio tai yksityishenkilö.  Kaikki työntekijät pitäisi saada sitoutumaan asiakaslähtöiseen työskentelyyn. Päämäärän on oltava kaikille selkeä. Jokaisella täytyy olla mielessään kuva siitä lopputulemasta, jonka asiakas saa juuri sellaisena, mistä on sovittu. Ja johon asiakas voi olla tyytyväinen. Mikä tahansa asiakkaalta saatu palaute on arvokas työn kehittämiselle, ja sellaisena se kannattaa käsitellä. 

Arvojen mukaan työskentely

Asiakkaan asettaminen etusijalle on arvokysymys. Jotta voi tehdä työtä yrityksen asettamien arvojen mukaan, täytyy jokaisen työntekijän tehdä itse omat arvovalinnat. Tästä pitäisi puhua jo rekrytointivaiheessa työntekijän kanssa. Mitä vahvemmin työntekijä hyväksyy yrityksen arvot, sitä paremmin hän sitoutuu työskentelemään niiden arvojen mukaisesti. Asiakkaan paras edellyttää kaikilta joskus sitä, että on valmis asettamaan asiakkaan tarpeet omien tarpeiden edelle. Eli on valmis tekemään muutoksia, ja joustamaan vaikkapa työajoissa. Se vaatii sitoutumista yrittäjämäiseen työtapaan. 

Arvojen mukaan työskentely näkyy asiakkaalle ja siinä, miten työntekijä puhuu työstään. Tutustuin yhtenä päivänä erääseen nuoreen naiseen, joka kertoi valmistavansa smootheja työssään. Hän sanoi hakeutuneensa tähän työhön siksi, että hän arvostaa terveellisiä elämäntapoja. Ja että hän haluaa olla antamassa asiakkaille terveellisiä vaihtoehtoja.  Yritys, jossa hän nyt työskentelee, antaa pienen osan tuotostaan luonnonsuojeluun. Se oli myös tärkeä tieto hänelle. Hänen puheestaan kuulsi arvostus yritystä, sen tuotteita ja asiakkaita kohtaan. Pienessä kohtaamisessamme hän osoitti, miten suuri merkitys on arvojen mukaisella työskentelyllä. 

Excellence_shutterstock

Erinomaiseksi tullaan silloin, kun kaikki työntekijät sitoutuvat tavoittelemaan työssään parasta.

Clients first 

Miten asiakkaan edun asettaminen työntekijän etujen edelle näkyy työssä?  Kaksi liiketoimintajuristia kertoi minulle clients first-periaatteesta, jota noudatettiin eurooppalaisissa yrityksissä.  Heidän kokemuksensa mukaan siellä työntekijät asettivat asiakkaan aina etusijalle.  He sitoutuivat pidentämään työpäiväänsä, jos asiakkaan asia sitä edellytti. Työntekijät eivät kyseenalaistaneet sitä. Työtä tehtiin enemmän silloin, kun sitä oli, ja joustettiin työajoissa. Asiakkaan asia haluttiin hoitaa tehokkaasti, ja antaa parasta. Se osoitti palvelun laatua.  Palattuaan takaisin Suomeen heitä yllätti, etteivät työntekijät olleet täällä samalla tavalla sitoutuneita asiakkaan palveluun tai työaikajoustoihin. Mistä alhainen sitoutuminen asiakkaaseen johtuu, niitä syitä kannattaa jokaisessa yrityksessä pohtia. 

Asiakas pitää nostaa keskeiseksi tekijäksi ja yhteistyökumppaniksi yrityksessä. Uudet ideat ja innovaatiot kumpuavat asiakkaiden tarpeista. Asiakkaan paras – periaate toteutuu vain, jos koko työntekijöiden ketju sitoutuu siihen. Jokaisessa työvaiheessa täytyy pitää mielessä, mitä asiakkaan paras tarkoittaa juuri nyt minun työssäni. Ja pitää myös toimia sen mukaan. 

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s