Työonnellisuus – Kenen oikeus?

Oletko onnellinen työssäsi? Jos olet, se näkyy ulospäin. 
Ennen kaikkea työonnellisuutesi aistii, näkee, tuntee ja kuulee asiakkaasi. 
Varmasti sen huomaavat myös työtoverisi ja toivottavasti myös esimiehesi. 
Se ei ole mitään erityistä. 
Onnellisuus vain on vahvasti läsnä tavassasi tehdä työtä.
Tai tavassasi kohdata asiakas, ja palvella häntä. Tai työtoveri, esimies, alainen.

Onneksi  silloin tällöin on mahdollisuus tavata työssään onnellisia ihmisiä. Kohtasin nyt yhden työonnellisen puhelimessa. Keskustelimme 4 kertaa. Hän oli asiallinen, ystävällinen, osasi työnsä, halusi auttaa, oli kärsivällinen, arvosti minua ja aikaani jne. Ihan sellaista, mitä keneltä tahansa asiakastyötä tekevältä on lupa odottaa. Ainakin hyvältä työntekijältä.

Mikä sai minut päättelemään, että työntekijä oli onnellinen työssään. En kysynyt siitä. Se vain välittyi minulle noissa kohtaamisissa. Hän oli aidosti kiinnostunut asiakkaastaan, ja hän ilmiselvästi osoitti haluavansa auttaa. Hän sai minut asiakkaana tuntemaan, että minä olen pääosassa. Ei hän, eikä hänen asiansa. Vaan minä, hänen asiakkaansa ja minun asiani. Yritin miettiä, mikä sana voisi kuvata parhaiten tunnetta. Se oli VÄLITTÄMINEN. Vain työstään onnellinen työntekijä voi välittää asiakkaastaan sellaisella, aidolla tavalla.

Työonnellisuus heijastuu työyhteisöön ja työilmapiiriin.

Työonnellisuus näkyy tavassa tehdä työtä, ja olla toisten kanssa. Sen vaikutus heijastuu työyhteisön hyvinvointiin ja työpaikan ilmapiiriin.

Miten ihmisestä tulee onnellinen työssään?

Tarkoittaako se, että hänellä on unelmatyöpaikka. Juuri sellainen, jota hän on aina toivonut. Ehkä hänellä on hyvä asema, hän saa hyvää palkkaa, ja häntä arvostetaan. Vai mikä muu?

Ei mikään näistä. Työonnellisuus lähtee ihmisestä itsestään. Riippumatta siitä, mikä työtehtävä on, tai missä asemassa on, oli sitten työtekijä tai esimies. Se on kyky rakastaa sitä työtä, mitä kulloinkin tekee. Ja kyky ymmärtää, että kun välittää toisista (asiakkaista, työtovereista, pomosta, alaisista) tulee itselle hyvä mieli. Silloin haluaa paneutua työhönsä, ja tehdä hyvää toisille, palvella ja olla avuksi. Sellaista ei kukaan anna ulkoapäin. Ei se myöskään ole ostettavissa. Ei edes palkankorotuksella.

Voiko kaikista tulla työonnellisia?

Onnellisuus on mielentila, jonka ihminen voi itse valita. Uskon, että se on kaikkien saavutettavissa. Se on tietoinen päätös, oma valinta,  ja myös paras motivaatiotekijä työssä. Kun tekee työtä onnellisena, on myös parempi mahdollisuus onnistua. Positiivisuus palkitsee. Jos rakastaa työtään ja ympärillä olevia ihmisiä, on valmis antamaan hyvää toisille. Silloin huomaakin saavansa hyvää myös takaisin. Se vaikuttaa puolestaan työn tuloksiin ja omaan hyvinvointiin. Onnellisuus ja onnistuminen lisääntyvät.

Haluaisin kohdata työpaikoilla enemmän onnellisia ihmisiä, jotka heijastavat hyvää toisille. Kateutta, katkeruutta ja kyynisyyttä viljelemällä ei voi tulla työonnelliseksi. Kannattaa mieluummin rakentaa onnellisuuden työkulttuuria, jossa ihmiset kohtaavat aidosti, ja välittävät toisistaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s