Lisää kiittämisen kulttuuria työpaikalla

Miten työssä jaetaan kiitosta, kertoo paljon vallitsevasta työkulttuurista. Kiittäminen on käyttäytymislaji, joka edellyttää taitoja niin kiitoksen antajalta kuin vastaanottajaltakin. Kysymys on vuorovaikutustaidoista. Riippuu henkilöistä ja tilanteista, miten ja millainen kiitos kulloinkin koetaan hyvänä. Joskus käy niin, että vaikka toinen sanoo tarkoittaneensa hyvää, vastaanottaja tulkitseekin sen eri tavalla. 

Kiittäminen luo huomaavaisuuden ilmapiirin. Kun esimies tai työtoveri huomaa toisen tekemisen, ja antaa siitä positiivista palautetta, hän tuottaa kiitoksen saajalle hyvän mielen. Kiitoksen antaminen on toisen ihmisen ja hänen työnsä arvostamista. Se on palaute onnistumisesta, hyvästä työsuorituksesta tai vuorovaikutuksesta. Saavuttaminen vahvistaa ja kannustaa enemmän, jos esimies näyttää arvostuksensa antamalla hyvää palautetta. Sen sijaan, jos saavuttaminen jää noteeramatta, innostus voi lopahtaa. 

Perinteeeme ei ole ollut kovin kiitosten täyttämää. Ennen lasten pelättiin menevän pilalle, jos heitä jatkuvasti kiittelee. Liiallisesta kiittämisestä ja sen haluamisesta varoiteltiin. Kun ei opittu kehumaan itseään, ei opittu kehumaan muitakaan. Tämä perinne on näkynyt myös työelämässä. 

Suomalaiset esimiehet ovat olleet nihkeitä kiittämään. Positiivista palautetta annetaan edelleenkin niukasti monella työpaikalla. Esimiehen palautteesta pääosa saattaa olla kontrollointia ja kielteistä palautetta. Ikään kuin moni johtaja uskoisi enemmän negatiivisen palautteen voimaan johtamisessa kuin positiiviseen. Niin esimiesten kuin työntekijöiden vuorovaikutustaidoissa on parantamista. 

Esimies voi luoda omalla johtamistavallaan kiittämisen kulttuuria työpaikalle. Jos työyhteisössä opitaan kiittämisen ja kannustamisen taitoja, hyvä yhteisöllisyys lisääntyy. Toisen onnistumisen huomaaminen ei ole itseltä pois. Päinvastoin. Kun yhteisössä opitaan positiivisen palautteen antamista, se kannustaa ja lujittaa yhteisöä. 

Positiivinen yhteenkuuluvuus lisääntyy, kun kaikki osaavat arvostaa toistensa tekemistä.

Positiivinen yhteenkuuluvuus lisääntyy, kun kaikki osaavat arvostaa toistensa tekemistä.

Työtä on mukavampaa tehdä kannustavassa ilmapiirissä ja positiivisessa yhteisössä kuin negatiivisessa. Positiiviset työyhteisöt myös yltävät parempiin työsuorituksiin.  Kiittämistä ja myönteisen palautteen antamista sekä vastaanottamista kannattaa harjoitella. Liikaa ei voi kiittää. 

12 keinoa luontevan kiittämisen lisäämiseen

  1. Opettele huomaamaan pienet asiat arkipäivässä. Ensin omassa elämässäsi. Ja sitten toisten tekemät. 
  2. Kerro toiselle, mitä hyvää olet hänen tekemisessään huomannut. Ihmiset ovat kiitollisia, kun he tulevat positiivisella tavalla huomatuksi. 
  3. Anna kiitos välittömästi. Älä pitkitä kiitoksen antamista, kun siihen on vähänkin aihetta. 
  4. Muista kiittää, vaikka olisi kiire.
  5. Ole rehellinen ja aito. Sano vain sitä, mitä oikeasti tarkoitat. Jätä sanomatta, jos et todella tarkoita. Teeskennelty kiitos ei saa hyvää aikaan. Kiitos vesittyy, jos olet teennäinen.
  6. Älä pue kiitokseen taka-ajatuksia,  pyyntöjä tai toiveita. Kiitos on kuin lahja, jonka toinen saa ilman vastalahjaa.  
  7. Auta vastaanottajaa ottamaan positiivisen palautteen vastaan. Kuuntele hänen palautettaan.
  8. Älä koskaan vähättele kenenkään kiitosta sanomalla ”No ei se nyt mitään” tai ”Eipä kestä”  Jos sinulla on ollut tapana käyttää tuollaisia sanontoja, opettele niistä pois. 
  9. Kiitä kiitoksesta.
  10. Tee kiittämisestä ja positiivisen palautteen antamisesta jokapäiväinen tapa.
  11. Älä pelkää liiallista kiittämistä.
  12. Opettele omassa elämässäsi kiitollisuutta. 
Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s