Huipputulos työssä on hyvien yksilösuoritusten summa

Harva tekee työtään niin yksin, ettei tarvitse muita, tai ole riippuvainen toisten tekemisistä. 
Moni tuote tai palvelu koostuu eri työntekijöiden töistä. 
Yksilösuoritukset muuttuvat ketjussa yhteiseksi lopputuotteeksi. 
Jos kaikki ovat tehneet hyvin työnsä, se näkyy ketjun päässä hyvänä tuloksena.  
Sen sijaan jos joku on tehnyt oman osuutensa huonosti, se voi pilata koko tuotteen tai palvelun onnistumisen. 
Asiakas arvioi aina lopputulosta ja päättää,  kuinka hyvänä sitä pitää. 

Paras tulos syntyy, kun kaikki tekevät oman työnsä hyvin

Otan esimerkin vaikkapa elokuvasta. Asiakas saa onnistuneesta esityksestä hienon elämyksen ja hyvän mielen.  Voi olla, että joku osa, esim. näyttelijäsuoritus sykähdyttää häntä erityisesti. Kokemus jää mieleen, mutta harva asiakas pohtii, kuinka paljon erilaista taustatyötä onnistunut kokonaisuus on vaatinut. Elokuva on vain hänen mielestään joko hyvä, keskinkertainen tai huono. 

Hyvää elokuvaa ei tehdä pelkästään hyvällä tarinalla, loistavalla ohjaajalla tai menestyneillä näyttelijöillä. Paras tulos syntyy,  kun kaikki työhön osallistuvat yltävät tekemisessään huippusuoritukseen.  Ja silloin kun jokaisella yksilöllä on intohimo, ja halu antaa parastaan työlleen. Ja kun kaikki ovat valmiita tekemään paljon työtä onnistumisen eteen. Onnistumiset eivät ole yleensä onnenkantamoisia, vaan ahkeran työn tulosta. 

Loistavat yksilösuoritukset ansaitsevat tulla huomatuksi työssä, vaikka lopputuote onkin yhteisen tekemisen tulos. Jos elokuvassa ohjaaja tai vaikkapa joku näyttelijäsuoritus erottuu parhaimpana, hänet nostetaan esiin, ja palkitaan. Silti kokonaisuus ei olisi voinut onnistua ilman toisten tekemisiä. 

Ketju_shutterstock

Saumaton yhteistyö mahdollistaa onnistuneen lopputuloksen

Jos koko ketju toimii hyvin, voi lopputuloskin olla hyvä. Ja päinvastoin. Yhdessä metallialan yrityksessä tuotteen tekemiseen sisältyy metalli-, sähkö- ja puutöitä. Työvaiheet tehdään eri osastoilla. Hyvä tuote syntyy yhteistyöllä, jossa jokainen osasto huolehtii oman työnsä korkeatasoisesta laadusta. 

Joskus yrityksessä tapahtui kuitenkin niin, että laadukas tuote pilattiin huolimattomalla pakkaamisella tai kuljetuksella. Lopulta rikkoutunut tuote pääsi asiakkaalle asti. Yksi huolimaton työvaihe pilasi kaikkien muiden onnistuneen työn ja maineen. Työlleen omistautuneet työntekijät olivat raivoissaan, kun heidän työnsä oli pilattu. Syystäkin. He joutuivat korjaamaan oman työnsä siksi, että toiset työntekijät olivat olleet välinpitämättömiä omassa työvaiheessaan. Lisätyöstä tuli myös lisäkustannuksia. Yrityksen johto ei siinä vaiheessa ollut kovin halukas palkitsemaan myöskään hyvin tehneiden työtä. 

Vasta kun jokainen työntekijä ymmärtää oman vastuunsa kokonaisuudesta, ja tekee parhaansa, voidaan asiakkaalle antaa laadukas tuote tai palvelu. Se on kaikkien sisäistettävä, jos halutaan onnistua. Hyvässä yrityksessä arvostetaan yksilöiden hyviä saavutuksia. Niistä koostuu yhteinen onnistuminen. Molemmista pitää voida iloita yhdessä. Kun asiakkaat saavat parasta, koko ketju on palkitsemisen arvoinen.  

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s