Johtajan ihmiskäsitys vaikuttaa hänen johtamistapaansa

Ihmissuhteesta voi tulla hyvä vain, jos ihmisten välillä vallitsee keskinäinen toinen toisensa kunnioittaminen. Ilman arvostusta on vaikea kehittää keskinäistä luottamusta.  Samat ihmissuhteisiin liittyvät lainalaisuudet pätevät kaikissa ihmisten välisissä suhteissa. Niin myös esimiehen ja työntekijän välillä tai työntekijöiden kesken. 

Jos yrityksessä arvostetaan ihmisiä, sen pitäisi näkyä esimiesten johtamistavassa. Jokainen esimies joutuu kuitenkin kohtaamaan henkilökohtaiset arvonsa ja ihmiskäsityksensä omassa johtamisessaan. 

Myönteinen vai kielteinen ihmiskäsitys?

Jos esimies omaa myönteisen ihmiskäsityksen, hän välittää työntekijästä ihmisenä. Sellainen esimies suhtautuu ihmisiin positiivisesti. Hän uskoo työntekijän kykyihin ja oppimiseen, eikä kyseenalaista hänen motivaatiotaaan. Esimies ajattelee työntekijän pystyvän kantamaan vastuuta, ja uudistumaan tarpeen mukaan. Hän uskoo työntekijässä olevaan potentiaaliin. 

Myönteinen ihmiskäsitys näkyy siinä, miten esimies osoittaa kunnioittavansa työntekijöitään. Hän puhuu arvostavasti heistä kaikissa yhteyksissä, myös heidän poissaollessaan, sekä osoittaa kiinnostusta työntekijöitä ja heidän tekemisiään kohtaan. Koska esimies uskoo ihmisen potentiaaliin, hän voi myös innostaa toista yltämään parhaaseensa.   Myönteisesti suhtautuva johtaja antaa positiivista palautetta,  kysyy ideoita tai pyytää apua. Hän mahdollistaa työssä vapautta ja itsenäisyyttä. Arvostava, myönteinen suhde herättää luottamusta. 

Sen sijaan jos esimiehellä on negatiivinen ihmiskäsitys, hän näkee helposti epäkohtia, epäilee työntekijää, eikä usko hänen kykyihinsä tai motivaatioon. Sellainen esimies voi olla ennakkoluuloinen ja kontrolloiva. Lähtökohtaisesti hänen on vaikea luottaa työntekijän osaamiseen ja vastuunkantamiseen. Asenne voi helposti johtaa negatiiviseen kierteeseen, jossa niin esimies kuin työntekijä ovat tyytymättömiä. Molemmat moittivat toisiaan, joskus takanapäinkin. 

”The way you see people is the way you treat them” Zig Ziglar

”The way you see people is the way you treat them” Zig Ziglar

Millaisia johtajia – sellaisia työntekijöitä  ja  Millaisia työntekijöitä – sellaisia johtajia

Se, millaisena esimies kokee työntekijät, määrittää hänen tapaansa johtaa heitä. Ihmiset alkavat  helposti  käyttäytyä heihin heijastettujen odotusten mukaisesti. Jos esimies arvostaa ja uskoo työntekijään, se herättää hänessä halun toimia vastuullisesti ja luottamuksenarvoisesti. Sellainen johtaminen rakentaa molemminpuolista kunnioitusta. 

Jos taas arvostus puuttuu, voi käydä päinvastoin. Arvostuksen puute loukkaa, ja murentaa työntekijän itsevarmuutta. Siksi esimiehen kannattaa aina välttää kielteisiä ennakkoluuloja ja odotuksia. Johtaminen on heijastusta esimiehen omasta ihmiskäsityksestä.  

Arvostus on kokemus, jonka voimme antaa toisillemme. Se on ihmisten kohtaamista ystävällisellä tavalla. Siitä välittyy toiselle, että hän on ihmisenä hyväksytty.  Silloin kun työpaikalla arvostetaan toisiaan, kaikki voivat kokea olevansa tervetulleita työhön omana itsenään.  Ja kun tunneilmasto on positiivinen ja kannustava, ihmisten potentiaali voi päästä kukkaan. 

Jokaisen esimiehen kannattaa pohtia omaa ihmiskäsitystään, ja sitä kautta ymmärtää omaa johtamistaan. Aina on mahdollisuus muuttaa ja muuttua. 

Menestyvissä yrityksissä välitetään ihmisistä, ja  uskotaan hyvää heistä!

 

Tilaa luento johtamisesta ja vuorovaikutuksesta. Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s