Työelämää ja koulua uudistetaan ilon kautta

Työelämässä kokeillaan uusia pelillisiä ja leikillisiä menetelmiä organisaatioiden kehittämisessä, ja kouluissa harjoitellaan ilmiöoppimista. Yliopistot ovat mukana molemmilla alueilla kehittämässä uusia toimintamenetelmiä. Tekesin rahoittamana toteutetaan Pelurihanketta, johon osallistuvat Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Saimaan ammattikorkeakoulu ja VTT. Ilmiöoppimisen taustalla taas on Aalto-yliopisto. 

Niin työelämässä kuin kouluissa on havahduttu muutostarpeeseen. Vanhat rakenteet ja ylhäältä ohjautuvat mallit eivät kummallakaan alueella vastaa enää riittävästi nykypäivän ja varsinkaan tulevaisuuden haasteisiin.

Koululaisilta ja työntekijöiltä odotetaan molemmilta omaehtoista osallistumista, itsensä likoon laittamista ja ratkaisujen etsimistä yhdessä toisten kanssa. Enää ei riitä, että opettaja kertoo valmiit vastaukset, ja oppilaat kuuntelevat. Eikä työelämä toimi enää niin, että noudatetaan vain esimiehen määräyksiä. Sen sijaan työtä pitäisi tehdä enemmän yhdessä yli roolirajojen. 

Oppilaat ja työntekijät  tarvitsevat toisenlaisia valmiuksia kuin ennen. Tarvitaan uudenlaista otetta, kaikkien aktiivisuutta, innostavuutta ja innovatiivisuutta. Ja myös yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. 

Mitä yhteistä työelämän ja koulun uusilla toimintamalleilla on?

Molemmissa  etsitään rohkeasti uusia  toimintamenetelmiä. Sellaisia malleja, jotka auttavat hyödyntämään kaikkien osaamista, ja luomaan sellaisia ympäristöjä, jotka mahdollistavat  luovuutta, uusia ajatuksia ja ideoita. 

Ratkaisuja  etsitään ennakkoluulottomasti ja tulevaisuus mielessä.  Kun työkulttuuri suosi ennen vakavuutta ja totista tekemistä, nyt luovuutta haetaan työelämään ja kouluun mieluummin ilon kautta. On huomattu, että rennossa ilmapiirissä ihmiset pystyvät tuottamaan rohkeita ideoita. Ja kun jokainen saa olla yhteistyössä mukana, sitoutuminen uusien ideoiden toteuttamiseen on suurempi kuin opettajan tai esimiehen määräämänä. 

Iloinen ryhmä pelaa_shutterstock

5 yhteistä tulevaisuuden  tekijää työhön ja koulumaailmaan 

1. Yhdessä tekeminen 

Työssä kaikki työntekijät ja kouluissa oppilaat otetaan mukaan kehittämiseen. Kaikkien aktiivinen  osallistuminen on tärkeää. Se edellyttää tasavertaisuutta ja rajoja rikkovaa yhteistyötä. 

2. Ilon kautta  

Ratkaisuja ja vastauksia etsitään erilaisin keinoin: Työelämässä kokeillaan organisaatioiden uudistamista viedä läpi leikkien,  pelaamalla,  runoilla tai vaikka räppäämällä. Kouluissa ilmiöoppiminen muuttaa opetusmenetelmät täysin. Kirjat poistuvat ja lähdetään vaikka metsään tai museoon, valetaan savea ja etsitään vastauksia johonkin ilmiöön ym. Tekeminen saa olla hauskaa!

3. Luovuutta puurtamisen sijaan  

Kun tekemisessä on hauskuutta, se antaa tilaa luovuudelle.  Edellytyksenä on, että lisätään sallivuutta ja vapautta käyttää erilaisia tapoja ratkaisujen löytämiseksi.

4. Yhteisöllinen oppiminen

Tiedon vapaa jakaminen ja yhdessä tekeminen lisäävät yhteisöllistä oppimista. Kouluissa vahvemmat oppilaat auttavat heikompia. Työelämässä jaetaan asiantuntemusta vapaasti ja yli roolirajojen. 

5. Me ryhmänä  

Tähtäimenä on yhdessä onnistuminen. Yhdessä ratkaisujen löytäminen ja onnistuminen vahvistavat ryhmää. 

Uudet keinot asettavat uudenlaisia vaatimuksia johtamiselle. Esimiesten ja opettajien rooli on entistä enemmän olla mahdollistaja, auttaja, tukija ja yhdessätekijä. Työelämän ja koulumaailman muutos ei onnistu pelkillä tempuilla. Kyllä se vaatii kaikilta asennemuutosta ja rohkeutta. 

Työniloa ja iloa kehittämiseen! Hauskuus antaa energiaa. 

 

Tilaa luento johtamisesta ja vuorovaikutuksesta. Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s