Osaako johtaja ottaa vastaan myös negatiivista palautetta?

Muistan muutamia kasvattavia kokemuksia työskennellessäni nuorena esimiehenä.  Olin innostunut työstä ja työryhmästä. Halusin kehittää asioita, ja uudistaa toimintatapoja.  Vein rohkeasti eteenpäin uusia ajatuksia, joista myös ryhmä innostui. Tekeminen tuotti meille suurta iloa.  Saimme aikaan ainakin omasta mielestämme hyviä tuloksia uudistuksilla, ja olimme tyytyväisiä. Kunnes tapahtui jotain….

Saimme päällikön kanssa kutsun organisaation johtoryhmään, jossa kolme johtajaa arvioivat työtämme. Johtajat antoivat pääosin negatiivista palautetta, ja halusivat kyseenalaistaa työtämme. Arviointi oli meidän mielestämme  epäreilua, piikikästä ja suorastaan ilkeää. Se oli tunteemme.  Puhisimme vihaa ja pettymystä, kun tulimme kokouksesta. Haukuimme yhdessä koko johtoryhmän, kuinka ymmärtämättömiä ja tietämättömiä he ovat. Emme suinkaan lamaantuneet, vaan tulimme aggressiivisiksi, ja päätimme näyttää heille olevamme oikeassa. 

Kiivaimpien tunteiden laannuttua ajattelin kuitenkin kirjoittaa itselleni ylös satuttavimmat palautteet. Ihan siksikin, etteivät ne pyörisi koko ajan päässä. Olen aina ollut ratkaisukeskeinen, enkä ole halunnut jäädä vellomaan asioita. Mieluummin suunnistan eteenpäin. Kun kirjasin nuo kommentit, laitoin ne  pöytälaatikkoon. Päätin ottaa ne sieltä myöhemmin, kun pystyisin käsittelemään niitä. Kommentin kerrallaan. 

Niin sitten teinkin myöhemmin. Otin yhden kommentin esiin. Siinä luki: ” Eihän niitä teidän filosofisia, pitkiä raapustelujanne ole kenelläkään aikaa lukea”. Kuulin vielä korvissani sanojan äänensävyn. Yritin ajatella objektiivisesti, mitä viestissä tarkoitettiin. Huomasin, että palaute sisälsi tärkeän arvion työstämme. Ehkä raporttimme olivat olleet liian pitkiä ja pohdiskelevia.  Meidän pitäisi tiivistää ja selkeyttää niitä, sekä tehdä  johtopäätöksiä. Eli palaute näytti osuvan ihan kohdalleen. Johtajien tarkoitus oli vaatia meiltä tehokkuutta ja viestien selkeyttä. Hyvä asia!

Tunteiden vallassa meiltä jäi kuulematta arvio, joka auttoi meitä myöhemmin kehittämään työtämme. Ehkä syy loukkaantumiseen oli johtajien ikävä tapa antaa palautetta. Toisaalta se saattoi olla vain oma tulkintamme, koska meidät pudotettiin innostuksen pilvistä maahan.

Kun tunteet valtaavat, on vakea keskittyä kuulemaan, mitä toinen sanoo.

Kun tunteet valtaavat, on vakea keskittyä kuulemaan, mitä toinen sanoo.

10 asiaa, jotka opin,  ja jotka ovat hyödyllisiä johtajille

1  Ikävällä tavallakin lausutussa palautteessa saattaa olla ”helmi simpukan sisällä”. 

2  Tunteet täytyy ensin käsitellä ennen kuin pystyy katsomaan asioita objektiivisesti.

3  Tunteet ovat luonnollisia ja hyväksyttäviä, mutta niistä pitää päästä yli. 

4  Kuuntelu on parempaa kuin välitön puolustautuminen.

5  Aina on syytä katsoa peiliin.

6  Omat tunteet ja varsinkin loukkaantuminen värittävät vastapuolen sanomaa. 

7  Kaikki arviot kannattaa pohtia tunteiden laannuttua, ja löytää sieltä ”helmet”.

8  Jokaisesta palautteesta voi oppia kiittämään. Palaute saattaa olla arvokas, vaikka se ei siltä heti  tuntuisi. 

9  Kehittymisen ehto on, että oppii ottamaan vastaan kaikenlaista, myös negatiivista palautetta.

10 Aina voi oppia uutta, kun tarkastelee asiaa toisesta näkökulmasta. 

Saatuaan palautetta johtajan täytyy uskaltaa katsoa peiliin. Ja olla valmis itsearviointiin. Kannattaa kysyä, mitä minä voisin tehdä toisin. Ja miten tätä voidaan parantaa. Toisten antama palaute mahdollistaa kasvamista.  Arvioinnista hyötyy kuka tahansa, joka haluaa kehittyä.

Nykyään otan kiitollisena vastaan kaikenlaisen palautteen. Se on jatkuvaa oppimista.

Siteeraan  Benjamin Franklinia:  Arvostelijamme ovat ystäviämme, koska he näyttävät meille virheemme.” 

 

Tilaa luento johtamisesta ja vuorovaikutuksesta. Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s