Voimaannuttaako yrityksen yhteinen tarina?

Ihmiset ovat aina kertoneet tarinoita toisilleen. Ne elävät ihmisten välisessä kanssakäymisessä, niin myös työpaikoilla. Työntekijät, esimiehet, johtajat,  kaikki kertovat tarinoita työstä, yrityksestä, omasta työpaikasta ja  toisistaan. 

Yksilöiden tarinat kertovat niistä kokemuksista, joita ihmiset ovat kohdanneet työssään ja yhteisössään. Ne sisältävät monenlaisia näkökulmia. Hyviä ja huonoja kokemuksia, onnistumisia ja epäonnistumisia, saavuttamista ja menetystä, uskoa tulevaisuuteen ja toivottomuutta, rohkeutta ja pelkoa, arvostusta ja välinpitämättömyyttä, rajoituksia ja vapautta. Ja paljon muuta.  

Henkilökohtaisen kokemuksen lisäksi tarinasta välittyy myös kertojan oma suhtautuminen tapahtumiin. Se on se todellisuus, josta hänellä on oma käsityksensä. Kertoja on antanut kokemilleen asioille merkityksiä, joiden perusteella hän on luonut oman tarinansa. Samassa ympäristössä, samoissa tilanteissa eri ihmiset ovat luoneet eriliaisia tarinoita.

Entä sitten yrityksen yhteinen tarina?

Yrityksellä ja työpaikalla on joku tarina, oli se sitten tarkoituksellisesti luotu tai itsestään syntynyt. Eri asia on, onko se kaikille yhteinen tarina, johon voi samaistua. Puhuvatko johto ja työntekijät samaa kertomusta? Entä mitä asiakkaat kertovat yrityksestä? Tarinat välittävät yrityksen kulttuuria niin yrityksen sisällä kuin ulkopuolella. Tekoja ja arvoja tulkitaan. 

Todelliset tarinat elävät. Jos yritys luo itsestään tarinaa, joka ei ole totta, ihmiset eivät ota sitä omakseen. He pitävät omat tarinansa. Jari Sarasvuo puhuu kulttuurilla johtamisesta.  Hänen mukaansa Yhtenäinen ja mielekäs tarina heijastuu kaikessa yrityksen toiminnassa. Tarinnankerronta on johtamisen muoto. Se ei ole vain puhetta ja viestintää, vaan myös tekoja ja esimerkkejä.” 

Puhumalla asioista luomme kuvaa tilanteestamme. Samalla vaikutamme siihen, millaisena näemme asiat. Johtaja voi nostaa esiin hyviä tai huonoja asioita. Molemmat vaikuttavat.

Puhumalla asioista luomme kuvaa tilanteestamme. Samalla vaikutamme siihen, millaisena näemme asiat. Johtaja voi nostaa esiin hyviä tai huonoja asioita. Molemmat vaikuttavat sekä itseen että kuulijoihin.

Tarinoilla on voima. 

Ei ole yhdentekevää, millaista tarinaa luomme teoillamme  Se, mitä ja miten puhumme yrityksestä, työpaikastamme ja työstämme, vaikuttavat käyttäytymiseemme. Ne vahvistavat sitä todellisuutta, jossa teemme työtä. Johtajalla on vastuu yrityksen kulttuurin johtamisesta. Hän voi vaikuttaa johtamistavallaan, keskitytäänkö työpaikoilla ratkaisuihin ja vahvuuksiin vai ongelmiin ja heikkouksiin.  Luotetaanko ihmisiin, ja arvostetaanko heitä. 

Voimme luoda onnistumistarinaa, jos kiinnitämme huomiomme kaikkiin onnistumisiimme. Annamme niistä palautetta, rohkaisemme kokeiluihin, ja innostamme toisiamme. Näin rakennamme yhdessä menestystarinaa, joka alkaa siivittää meitä.  Hyvä tunne ja hyvä olo vahvistuvat ihmisten mielissä.  Sellaisessa yrityksessä on mukava olla. Työt sujuvat paremmin, ja se auttaa saavuttamaan parempia tuloksia. Tarina voimaannuttaa. 

Sen sijaan ongelmiin juuttuva tarina keskittää ajatukset negatiivisuuteen. Huomaamme puutteet, virheet ja heikkoudet. Vaikka tarkoitus ei olisi, negatiivisten tunteiden vahvistuminen heikentää työntekoa ja ilmapiiriä. Luomme silloin negatiivista pettymystarinaa, jota kerromme eteenpäin. Se ruokkii negatiivisuutta, ja saa yhteisön voimaan entistä huonommin. 

Tarina on vaihdettavissa.  Tekemällä toisenlaisia tekoja, voimme muuttaa myös tarinaamme. 

Onko yrityksenne tarina voimaannuttava?

 

Tilaa luento johtamisesta ja johtajien hyvinvoinnista. Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s