Anna työssä ystävällisyyden lahjoja toisille

Vietin lomani ulkomailla, ja irrottauduin totaalisti työasioista erilaisessa ympäristössä. Sikäli kun ihmisten kanssa työtään tekevä voi täysin irrottautua ihmisistä.  Sitä en toki haluaisikaan. Rakastan erilaisten ihmisten kanssa olemista. Vieraat Ihmiset ovat kiinnostavia  ja joskus myös yllättäviä, kun ollaan erilaisessa kulttuurissa. Kohtaamisissa voi tehdä monenlaisia havaintoja ihmisten välisestä kanssakäymisestä. 

Ystävällisyys kosketti minua eniten 

Kohtasin lomallani äärimmäisen paljon ystävällisiä ihmisiä, niin palveluammateissa kuin ihan vapaa-ajalla. Seuraavat ominaisuudet yhdistivät näitä tuntemattomia, kohtaamiani ihmisiä:

  • Silmiin katsominen
  • Avoin katse
  • Hymy
  • Läsnäolo hetkessä
  • Olemuksesta välittyi toiselle: ”Olet ok ja olet kiinnostava.”
  • Luonteva ”smalltalk”
  • Auttamishalu 

Tällaiseen käyttäytymiseen on helppo vastata samalla  tavalla. Kun toinen osoittaa käyttäytymisellään ja olemuksellaan ystävällisyyttä, se saa minulle hyvän olon. Hän antaa silloin minulle itsestään jotain, ja saa minut tuntemaan itseni tärkeäksi. Ystävällisyys on kuin lahja, jonka antaa toiselle. Tällainen kohtaaminen on hyvä alku ihmisten väliselle kanssakäymiselle. Kuinka pienillä asioilla me ihmiset voimmekaan tehdä hyvää toisillemme.

Kun tulin kotimaahan tämä ystävällisyyden tuliainen mukanani, kohtasin ensimmäisen epäystävällisen ja näpäkän asiakaspalvelun. Liekö sattumaa? Tietenkin, mutta pakko on myöntää, että ystävällisessä ja avoimessa toisten ihmisten kohtaamisessa emme ole aivan parasta luokkaa. Kyllä meillä on vielä paljon opittavaa. 

Ystävällistä ihmistä on helppo lähestyä. Asiakas saa kokea olevansa tervetullut.

Ystävällistä ihmistä on helppo lähestyä. Asiakas saa kokea olevansa tervetullut ja tärkeä.

Lisää ystävällisyyttä työelämään

Työelämässä ystävällisellä käyttäytymisellä on iso merkitys. Voimme suoda toisillemme hyvää oloa pienillä eleillä ja sanoilla. Ystävällisyyteen on helppo vastata ystävällisyydellä. Sen sijaan töksähtävä käytös, hapan katse, ikävät tuhahdukset tai vain toisen huomiotta jättäminen saavat aikaan pahaa mieltä, epävarmuutta ja epäluuloisuutta. Jos työpäivän  aloittaa tällaisella käyttäytymisellä, ei ihme että silloin työtoverit, pomo tai asiakkaat tuntuvat ikävystyttäviltä ja hankalilta. Oma pahantuulisuus ja happamuus voivat siirtyä toisillekin, ellei vastapuoli osaa pitää varaansa. 

Olemme kaikki vastuussa omasta käyttäytymisestämme. Jokainen meistä, niin johtaja, esimies kuin työntekijä, voi rakentaa hyvää työilmapiiriä itselleen ja toisille kohtaamalla työssä kaikki ihmiset ystävällisesti. Se lisää työhyvinvointia, edistää hyviä ihmissuhteita  ja erilaisuuden hyväksymistä. Näin myös asiakas hyötyy, kun hän saa aina ystävällisen ja arvostavan kohtelun.  Ystävällistä käyttäytymistä voi oppia, ja sitä meillä on varaa lisätä. Siihen ei edes tarvita lisäbudjetteja.  

Uusi alkanut vuosi voi olla meille ystävällisten kohtaamisten vuosi, jos annamme ystävällisyyden lahjoja niin työssä kuin muualla!


 

Tilaa luento työyhteisön ilmapiiristä ja  työhyvinvoinnin edistämisestä. Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s