Unohda ”Niin, mutta…” Malta kuunnella!

Hyvä vuorovaikutussuhde edellyttää, että ihmiset osaavat sekä puhua toisilleen että kuunnella toisiaan. Ja vieläpä ystävällisessä ja myönteisessä hengessä. Kuuntelemisen kyky on erityisesti johtamistyössä tarpeellinen taito. Toki omat viestitkin pitää osata ilmaista selkeästi ja ymmärrettävästi. Hyvä esimies käyttää työssään kuitenkin enemmän aikaa työntekijöiden kuunteluun kuin itse puhumiseen.

Kokemuksia puhumisesta ja kuuntelemisesta

MInulle on jäänyt mieleen nuoruudesta kaksi henkilöä, joilta opin jotain puhumisesta ja kuuntelemisesta. Toinen oli eräs opettajani. Hänellä oli tapana kommentoida kuuntelua tilanteessa, jossa ei saanut meitä keskustelemaan. Hän sanoi meille: ”Puhehalunsa tyhmä kun vaientaa, voi hiljaista viisasta muistuttaa.” Se olikin sellaista hiljaisuutta, jossa joko emme osanneet sanoa mielipiteitämme, tai emme uskaltaneet tuoda niitä julki häpeän tai muun pelossa.  Oli siis kyse enemmänkin hiljaa olemisesta kuin kuuntelemisesta. Se oli välillä jopa ahdistavaa hiljaisuutta.  Siitä opin, mitä kuunteleminen ei ole. Sellaista puhumattomuutta voi olla työpaikoilla, jos ilmapiiri on jännittynyt.

Toinen opettaja oli setäni, joka opetti minua perustelemaan sanomisiani. Hän halusi ottaa keskusteluun jonkun aiheen, joka nuorena herätti kiivaitakin tunnepitoisia mielipiteitä. Olin silloin hyvin mustavalkoinen. Setä osasi itse kuunnella puhetta, ja kysyä rauhallisesti, mitä olin sanomisellani tarkoittanut. Hän johdatti kysymyksillään keskustelua, ja sai  minut perustelemaan loputtomasti asiaa. Hän ei pyrkinyt muuttamaan mielipiteitäni, vaikka esittikin myös omia kannanottojaan asiasta. Se oli arvostavaa ja rakentavaa keskustelua, josta jäi hyvä mieli. Pystyimme puhumaan erilaisista mielipiteistä kiihtymättä liiaksi. Koin tulleeni kuulluksi. Näistä keskusteluista opin nuorena paljon.

Hyvä vuorovaikutus rakentuu, kun molemmat osapuolet kohtelevat toisiaan arvostavasti.

Hyvä vuorovaikutus rakentuu, kun molemmat osapuolet suhtautuvat toisiinsa myönteisesti, ja kohtelevat toisiaan arvostavasti.

Rakkaus puhumiseen voi estää kuuntelun

Tiedän omasta kokemuksestani, että rakkaus puhumiseen on joskus niin suuri, että välillä meinaa unohtua kuunteleminen. Varsinkin kun olen innostunut omasta asiastani. Ja silloin, kun pidän asian välittämistä tärkeänä kuulijoille. Nuorempana valmistin luennonkin niin, että tein minuuttiaikataulun, missä kohdin mitäkin asiaa käsitellisin. Ja sitten pidin kelloa koko ajan esillä, että ehdin kertoa kaikki suunnittelemani asiat. Nyt se tuntuu naurettavalta. Vuosien varrellla olen oppinut yhä enemmän, että vaikka laadin raamin valmennuspäivälle, se voi mennä aivan eri tavalla kuin olin suunnitellut. Miksi? Siksi, että pyrin kuuntelemaan, mitkä asiat osallistujille ovat tärkeitä, ja millaisista asioista he hyötyvät eniten. Nykyisin minulle on tärkeämpää, että voin auttaa osallistujia löytämään vastauksia heidän kysymyksiiinsä kuin suoltaa sujuvasti asioita, joita he eivät kuuntelisi. 

Arvostava keskustelu on pääosin aktiivista kuuntelemista

Asioiden yhteinen ymmärrys onnistuu vasta sitten, kun on valmis kuuntelemaan toisten ajatuksia ja kysymyksiä asiasta. Kun ensin tulee kuulluksi,  voi olla valmis sen jälkeen ottamaan vastaan toisen antamia ajatuksia. 

Jos asiat herättävät voimakkaita tunteita viestijässä tai vastaanottajassa, sanoma voi jäädä taka-alalle, ja sitä on vaikea ymmärtää. Tunteet laantuvat, kun toinen kuuntelee aktiivisesti ja arvostavasti. Ja jos hän tarkentaa kysymyksillään asian ymmärtämistä. Silloin ei tarvitse ryhtyä puolustamaan tai hyökkäämään, eikä myöskään osoittamaan toisen olevan väärässä.  

Jokainen esimiehen ja työntekijän välinen keskustelu on arvokasta yhteistä aikaa. Valtaosa siitä ajasta esimiehen kannattaa käyttää aktiiviseen kuunteluun. Kun työntekijällä on mahdollisuus puhua esimiehen kanssa, arvostava tapa auttaa työntekijää löytämään ratkaisuja omiin kysymyksiinsä joko itse tai esimiehen kanssa yhdessä pohtien.  Esimiehen oma puhe jää silloin vähäiseksi. 


Tilaa luento ihmisiä arvostavasta johtamisesta ja vuorovaikutuksesta.  Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s