4 keinoa tuottaa asiakkaalle erinomainen asiakaskokemus

Nyt on herätty puhumaan asiakaskokemuksen merkityksellisyydestä. Luulisi sen olleen yrityksille aina tärkeää. Kilpailu asiakkaista on kasvanut, kun voimme ostaa palveluja mistä tahansa maailmalta. Ja asiakas ostaa tietenkin sieltä, mistä saa parhaimman palvelun. Verkossa ratkaisee nopeus, helppous, selkeys, sekä tietysti myös asiantuntemus ja lupausten pitäminen. Ja jos vielä mukaan tulee tunne henkilökohtaisuudesta, tyytyväisyys lisääntyy. 

Asiakkaan kohtaaminen kasvokkain tai puhelimitse vaatiikin sitten jo hyviä vuorovaikutustaitoja ja ihmistuntemusta.  Nyt on tiedostettu, että asiakkaille ei riitäkään pelkästään hyvä tuote. Hyvän asiakaskokemuksen syntymiseen vaaditaan asiakkaan tarpeista lähtevää  palvelua, ja hyvää asiakkaan kohtaamista. Vuorovaikutustaidoissa ja palveluasenteessa on kehitettävää. 

Hyvät asiakaskokemukset tuottavat iloa. Miksi et antaisi niitä jokaiselle asiakkaallesi?

Hyvät asiakaskokemukset tuottavat iloa. Miksi et antaisi niitä jokaiselle asiakkaallesi?

1. Asiakas ansaitsee aina myönteisen kohtaamisen 

Hymyilevää katsetta on helppo lähestyä, ja ystävällistä, iloista ääntä on mukava kuunnella. Katsekontakti, rauhallinen ääni  ja asiakkaaseen päin suuntautuva, hyväksyvä olemus antaa toiselle vaikutelman helposti lähestyttävästä ihmisestä. Muutama ystävällinen sana voi olla paikallaan, mutta liialliseen small talkiin sortuminen voi ärsyttää. Varsinkin, jos asiakas haluaa nopeaa palvelua. Tunnelman luominen tapahtuu ensimmäisellä minuutilla. Silloin pitää olla rauha, jotta voi välittää asiakkaalle ”Olen sinua varten”.

2. Asiakas haluaa, että hänen tarpeistaan ollaan kiinnostuneita. 

Asiakkaalla on oikeus saada tuntea olevansa tärkeä ja ainutlaatuinen. Aito kiinnostus ja halu auttaa täytyy heijastua kohtaamisessa. Teeskentely vähentää uskottavuutta. Mikä on sen parempaa kuin tuntea saavansa henkilökohtaista, juuri minulle räätälöityä palvelua. Se ei synny muuten kuin kuuntelemalla asiakasta, ja tarkentamalla asiakkaan tarpeita  oikeilla kysymyksillä. 

Asiakas odottaa paitsi henkilökohtaista arvostusta kohtaamisessa, myös että hänen aikaansa ja  lähestymistapaansa kunniotetaan. Omaa markkinointia ei kannata aloittaa ennen kuin on kuunnellut asiakasta.

3. Asiakas antaa kiinnityksen asiantuntijalle 

Tämän päivän asiakas tietää usein jo ennakkoon tuotteesta tai palvelusta. Hän kaipaa vastauksia lisäkysymyksiinsä asiantuntijalta. Sitä kysymystä täytyy malttaa odottaa, sillä kysymällä asiakas  on valmistautunut kuulemaan asiantuntijan neuvoa. Asiakasta on kuunneltava tarkasti.  Usein niissä tilanteissa, joissa myyjä ottaa yhteyttä ensin, unohtuu, ettei asiantuntija voi ruveta antamaan neuvoja ilman kiinnitystä. Tai voihan niitä antaa, mutta niitä ei joko kuunnella, tai ne ärsyttävät. 

4. Asiakas odottaa dialogia, ei myyjän monologia 

Kiltit asiakkaat saattavat kuunnella asiantuntijan monologia. Eri asia on, kuinka hyödyllistä se on heille.  AsIakas voi kokea sen jopa ylimielisyytenä ja arvostuksen puutteena, Asiantuntijan pitää johtaa dialogista keskustelua voidakseen auttaa asiakasta saamaan hänen tarvitsemansa avun. Se tarkoittaa kuuntelua, tarkennusta ja vastauksia asiakkaan esittämiin kysymyksiin. Jos keskustelu sujuu  hyvässä hengessä, asiakkaalle jää miellyttävä tunne arvostavasta kohtaamisesta. Se herättää luottamusta. 

Menestyvä  yritys panostaa  asiakkaiden hyvään kohtaamiseen,  ja heidän tarpeisiinsa vastaamiseen. Silloin syntyy ei vain hyviä, vaan erinomaisia asiakaskokemuksia. Monet yritykset ovat tässä jo onnistuneet. Muiden kannattaa herätä säilyttääkseen vanhat asiakkaat ja saadakseen uusia. Heistä kilpaillaan.  


 

Tilaa koulutusta asiakkaan kohtaamisesta ja hyvästä vuorovaikutuksesta.  Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s