Älä vaadi esimieheltä täydellisyyttä – Johtajakin voi oppia virheistä

Miksi odottaisimme johtajalta täydellisyyttä, kun emme pysty siihen itsekään. Johtajat ja esimiehet ovat ihmisiä kuten me muutkin. He eivät ole mitään täydellisiksi kloonattuja, aina onnistuvia, ihanteen mukaisia yli-ihmisiä. Onneksi niin. Suotakoon myös johtajille ihmisenä olemisen epätäydellisyys. 

Täydellinen ihminen on itse asiassa kauhistus. Haluaisitko työskennellä sellaisen ihmisen kanssa, joka pystyy olemaan virheetön, ja täyttämään kaikki ihanteet. Esimies, joka pitää itseään täydellisenä, vaatii muiltakin samaa. Se heijastuu hänen tapaansa johtaa ja kohdella työntekijöitä.

Johtajan ei kannata pyrkiä täydellisyyteen

Muistan yhdeltä työpaikalta esimiehen, joka vaati itseltään täydellisyyttä. Hän ei voinut sietää virheiden tekemistä, vaan tarkkaili työntekijöiden työtä etsimällä niistä virheitä. Ja niitähän löytyi. Työntekijöiden jännittäminen ja pelko johtivat stressaantumiseen. Sellaisessa ilmapiirissä virheet lisääntyyivät. Tilanne työpaikalla muuttui vasta sitten, kun esimies ymmärsi aiheuttavansa itse johtamisellaan virheiden määrän kasvamisen. 

Esimies joutui tekemään paljon työtä muuttaakseen itseään, ja kasvaakseen pois täydellisyyden tavoittelusta. Tietty virheiden määrä on inhimillistä, ja useimmiten ne voidaan korjata. Kun johtaja muutti itseään ja toimintatapaansa, työpaikalla alettiin yhdessä miettiä keinoja parantaa prosesseja. Ilmapiirin korjaantuminen johti aiempaa parempiin tuloksiin. Virheitä ei kokonaan saatu pois, eikä sitä edes asetettu tavoitteeksi.  Työyhteisössä lisääntyi keskinäinen auttaminen, ja mahdolliset virheet korjattiin nopeasti. 

Monilla johtajilla on hyvä paineensietokyky, mutta ihan kaikkeen ei silti tarvitse yltää.

Monilla johtajilla on hyvä paineensietokyky, mutta ihan kaikkeen ei silti tarvitse yltää.

Tavoitteena hyvä johtaminen

Johtajalta odotetaan onnistumista niin tuloksessa kuin ihmisten kanssa. Heiltä edellytetään taitoja, mutta myös koko ajan ihmisenä kasvamista. Lisäksi täytyy olla positiivinen asenne, ja kykyä pitää yllä myönteistä energiaa. On oikeutettua vaatia jokaiselta esimieheltä hyvää johtamista. Sitä pitää tavoitella. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö esimieskin voisi joskus epäonnistua. Työn ja kiireen paineissa esimies ei ehkä huomaa jokaista työntekijää, vaikka tahtoa siihen olisi. Unohtaa asioita, ei anna riittävästi palautetta, tai hänellä on mitä tahansa muita johtamisen puutteita.  

Esimiehen epäonnistumiset johtamisessa aiheuttavat pettymystä. Jos työyhteisön ilmapiiri on huono, esimiestä aletaan tarkkailla. Jokaista elettä, ilmettä, äänensävyä ja käyttäytymistä aletaan tulkita kielteisesti. Johtajaa voidaan pitää välinpitämättömänä tai kyvyttömänä. Hänestä aletaan puhua takanapäin. 

Hyvässä työyhteisössä suhtaudutaan johtajaankin ymmärtävästi. 

Niin esimies kuin työntekijät osaavat ottaa puheeksi epäkohdat. Johtaminen toteutuu avoimessa vuorovaikutuksessa esimiehen ja työntekijöiden välillä. Jos suhteet ovat hyvät, virheistä ja epäonnistumisistakin voidaan puhua molemmin puolin. Tarvittaessa osataan myös pyytää anteeksi, ja ollaan valmiita korjaamaan puutteita. 

Jos siedämme epätäydellisyyttä toisissamme, voimme antaa mahdollisuuden toisillemme kasvamiseen. Se koskee kaikkia, niin esimiestä kuin työntekijöitä. Onnistumisen matkalla on epäonnistumisia, joista voidaan auttaa toista nousemaan. Näin johtaminen kehittyy.

Esimiehenä oleminen vaatii sekä vahvuutta että nöyryyttä. Rohkeutta olla johtajana ihminen ihmisille, mutta kenenkään ei tarvitse pyrkiä täydellisyyteen.

Anna esimiehellesi mahdollisuus johtaa hyvin. 

 


 

Tilaa koulutusta johtamisesta ja työhyvinvoinnista.  Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.


 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s