Millaista yhteistä tarinaa yrityksessä kerrotaan – millaisia ovat muiden kertomukset?

Jos nyt kirjoittaisit ihan vapaasti pienen tarinan yrityksestä tai organisaatiosta, jossa työskentelet, millainen tarina siitä tulisi? Entä jos kirjoittaisit sen omasta osastostasi? Millaisista asioista haluaisit kertoa muille?

 

Yritykset viestivät toiminnasta, tuotteista ja palveluista nykyään verkossa. Sieltä löytyvät myös asiakkaat  ja muut kiinnostavat verkostot. Ei riitä, että vain myydään tai mainostetaan tuotteita ja palveluja. Halutaan myös ihmisläheisiä keskusteluja, joihin yrityksen henkilöstö ja verkossa olevat ihmiset voivat osallistua. Puhutaan työntekijälähettilyydestä, jossa työntekijä vie yrityksen viestiä omalle verkostolleen. Työntekijälähettiläät ovat omilla kasvoillaan levittämässä yrityskuvaa. 

Itsekin paljon verkossa aikaa viettävänä innostun ajatuksesta, että yritykset tulevat lähemmäs ihmisiä jakamaan keskusteluja. Se lisää yrityksen tunnettavuuttta. Someviestinnän suuri etu lienee siinä, että yritys pääsee käymään suoraa keskustelua asiakkaidensa kanssa. Se auttaa asiakkaiden osallistumista ja vaikuttamista. Somekeskustelut mahdollistavat  myös toisilta oppimista. Verkkokeskustelut välittävät asiakkaille tiedon lisäksi yrityksen toimintatapaa ja sisäistä kulttuuria.

Varmasti jokainen yritys haluaa luoda myönteistä yrityskuvaa asiakkailleen. Se edellyttää tietysti uskallusta käydä aitoa keskustelua, ei valmiin sapluunan esittämistä. 

 

En tiedä, miten työntekijälähettilyys on onnistunut, ja kuinka monella yrityksellä se toimii. Miten työntekijälähettiläät on valittu, vai voiko kuka tahansa ryhtyä sellaiseksi? Jotkut tavoitteet ja yhteisten arvojen mukainen ohjeistus lienee tarpeen. Entä sitten johtajien osallistuminen? 

Hyvässä yrityksessä kerrotaan voimaaannuttavia tarinoita. Se antaa työntekijälähettiläälle myönteisen perustan työhön.

Jos yrityksessä kerrotaan voimaaannuttavia tarinoita, se antaa työntekijälähettiläälle myönteisen perustan työhön.

Asiakkaat ja yrityksen henkilöstö ovat aina välittäneet tarinoita 

Asiakkaat ovat aina olleet jonkinlaisia yrityksen sanoman eteenpäin viejiä joko hyvässä tai pahassa. Heitä ei ole vaan voinut kontrolloida. Kokemuksia ja tarinoita on kerrottu tutuille ja tuntemattomille. 

Jokainen työntekijä on aina edustanut jollain tavalla yritystä tai organisaatiota, jossa hän työskentelee. Tarinoita on jaettu työpaikoilla ja myös eteenpäin. Niiden laatu on riippunut jokaisen omista kokemuksista yrityksen tai oman työyhteisön tapahtumiin. Henkilöstö on myös joutunut vastaamaan kysymyksiin omisssa lähiympäristöissään silloin, kun yrityksessä on tapahtunut jotain mullistavaa. Viime aikoina tällaisia kohu-uutisia on nähty.  

Kaikki tarinat ovat välittäneet muille ihmisille omalta osaltaan kuvaa yrityksestä. Ainut ero on siinä, että some-maailmassa tarinat leviävät nopeasti laajemmalle kuin ennen. 

Hyvässä yrityksessä on positiivisia työntekijälähettiläitä

Yrityksellä täytyy olla uskottava tarina, joka jaetaan yhdessä, ja johon kaikki voivat sitoutua. Jos yritys haluaa hyviä, aitoja työntekijälähettiläitä, se onnistuu parhaiten hoitamalla organisaation sisällä asiat hyvin. Avoimessa ja luottamuksellisessa yrityskulttuurissa ollaan läpinäkyviä. Hyvä johtaminen, yhteiseen päämäärään sitoutuminen, yhdessä tekeminen, välittäminen sekä innostus ja myönteisyys luovat koko ajan hyvää kulttuuria. 

Jos ihmiset voivat oikeasti kokea ylpeyttä työpaikastaan, he haluavat välittää silloin parasta mahdollista tietoa ja osaamista. Asiakkaat ovat aina tunnistaneet sen. Niin nytkin. Silloin työntekijät kertovat aidosti hyvistä asioista somessa. Sellaisista keskusteluista kiinnostutaan, ja niitä jaetaan eteenpäin. Työntekijöiden myönteiset kokemukset ja hyvinvointi välittyvät asiakkaille hyvänä sanomana yrityksestä.

Ehkä noista henkilöstön omista, aidoista tarinoista kannattaisi joskus käydä keskustelua yrityksen sisällä?

 


Tilaa koulutusta  esimiehille ja työyhteisölle johtamisesta, voimaannuttavasta työkulttuurista , itsensä johtamisesta ja työhyvinvoinnista.  Kohota ihmisiä, ja lisää työyhteisön hyvinvointia ja toiminnan tuloksellisuutta. Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.


 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s