3 syytä miksi työssä kannattaa panostaa hyvään tunneilmastoon

Monilla meistä on kokemus siitä, miten hyvien tunteiden vallassa kaikki sujuu työssä kuin leikiten. Iloisella mielellä pystyy ratkaisemaan ongelmia paremmin, ja mieli on avoimempi uusille ajatuksille kuin negatiivisessa mielialassa. Tekemisen myötä hyvä tunne vahvistuu, mikä antaa taas lisää energiaa. Flow työssä lisääntyy.

Kun tämä tapahtuu ryhmässä, toisetkin saavat tartunnan hyvästä  tunneilmastosta. Tekemisen ilo kasvaa potensseissa, ja ryhmä saa paljon aikaan. Vaikka olisi ollut tosi vaativa työpäivä, hyvä tunne-energia on tuonut lisävoimaa. Sellaisen työpäivän jälkeen ei ole tekemisestä väsynyt, vaan pikemminkin voimaantunut. 

Hyvässä tunneilmastossa tuottavuus kasvaa, ja ihmiset voivat hyvin.  Positiivinen tunneilmapiiri ruokkii ihmisten työssä onnistumista. Siksi sitä kannattaa tavoitella.

 

Se ei tarkoita pelkkää ”hypetystä” tai ”höttöpositiivisuutta”, vaan myönteisten tunteiden mahdollistamista ja vahvistamista työpaikalla. Myönteiseen tunneilmapiiriin kuuluu kaikkien tunteiden hyväksyminen ja taito käsitellä niitä. Se on samalla myös negatiivisista tunteista irti päästämistä ja positiivisten tunteiden lisäämistä. 

Urheilijat ovat hyvä esimerkki siitä, miten irrottaudutaan negatiivisista tunteista, ja siirretään katse tulevaan. Heidän pitää oppia nollaamaan epäonnistumiset ja pettymykset. Se ei ole tunteiden kieltämistä, vaan niiden hyväksymistä. On lupa tuntea, itkeä, vihastua ja pettyä. Ikävät tunteet täytyy ensin käsitellä, eikä suinkaan vähätellä niitä. Moni urheilija on satsannut henkilökohtaisesti paljon, ja epäonnistuminen sattuu. Se sattuu kovasti. 

Pettymyksistä  siirrytään kuitenkin nopeasti katsomaan eteenpäin. Negatiivisiin tunteisiin ei voi juuttua, jos aikoo menestyä. Niihin jääminen pahentaa tilannetta. Sen urheilijat tiedostavat. Katse on suunnattava päämäärään. Sama lainalaisuus  pätee työssä. Päämäärä on työssäkin pidettävä mielessä koko ajan. Kompastua saa matkan varrella, muttei jäädä maahan makaamaan. 

Kun ihmiset ovat onnellisia työssään ja yhteisössä on positiivinen tunneilmasto, se vaikuttaa heidän tapaansa tehdä työtä ja saada aikaan tuloksia.

Kun ihmiset ovat onnellisia työssään ja yhteisössä on positiivinen tunneilmasto, se vaikuttaa heidän tapaansa tehdä työtä ja saada aikaan tuloksia.

3 syytä miksi työssä kannattaa panostaa hyvään tunneilmastoon

1. Asiakkaan paras

Viime kädessä työpaikan ilmapiiri heijastuu asiakkaan kokemukseen yrityksestä ja sen tuottamasta palvelusta. Hyvänä tai huonona kokemuksena. Asiakas aistii positiivisen tai negatiivisen tunneilmapiirin pienistä asioista työntekijöiden käyttäytymisessä, ilmeissä, eleissä ja vuorovaikutuksessa. Aitouden erottaa teennäisyydestä.

2. Työn tuottavuus

Menestyvissä tiimeissä vallitsee myönteisyyden ilmapiiri. Hyvässä fiiliksessä tehdään parempaa työn tulosta. Positiivisista tunteista saa voimaa, mutta negatiiviset tunteet sen sijaan kuormittavat. Varsinkin jos niistä ei päästä yli, motivaatio työhön laskee.

3. Työhyvinvointi 

Myönteisillä tunteilla on vaikutus ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Kun ihmiset voivat hyvin, he pystyvät parempiin suorituksiin, ja myös sairastavat vähemmän. 

Tavoitteeksi hyvät tunnejohtamistaidot

Jos yritykset tiedostavat tunteiden voiman ja  vaikutukset työhön, ne panostavat tunnetaitojen lisäämiseen koko organisaatiossa.

 

Erityisesti esimiesten tunnejohtamistaitoihin, kykyyn tunnistaa tunteita, käsitellä niitä, ja rakentaa positiivista työkulttuuria. Toivottavasti organisaatioissa  herätään huomaamaan tunteiden vaikutus työssä, eikä enää vähätellä aihetta. Tunteiden merkitys on suuri ihmisten motivaatiolle ja tulokselliselle työlle. Tunteet vaikuttavat ja ne ohjaavat kaikkea tekemistämme.  Jokaisessa yrityksessä kannattaa selvittää, millaisia tunneympäristöjä organisaatiossa on.  Onko tunnevoima hyöty- vai haittakäytössä organisaatiossa?  

Hyvä tunnejohtaminen pitää asettaa tavoitteeksi, jos halutaan parempaa tuottavuutta ja parempia kokemuksia asiakkaille. 

 


 

Tilaa koulutusta  johtamisesta, voimaannuttavasta työkulttuurista, itsensä johtamisesta ja työhyvinvoinnista.  Kohota ihmisiä, ja lisää työyhteisön hyvinvointia ja toiminnan tuloksellisuutta. Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s