Ilmeet ja eleet kertovat, miten kohtaat ihmiset työpaikalla.

Kohtasin joku aika sitten bussipysäkillä maahanmuuttajaäidin kahden pienen lapsensa kanssa. Nelivuotias tyttö hymyili minulle, ja luonnollisesti vastasin takaisin hymyllä. Hän ei osannut vielä sanaakaan suomea, mutta äiti selitti, että tyttö ihailee takkini kultaisia nappeja. Kun bussi tuli, tyttö otti minua kädestä kiinni, ja halusi nousta bussiin kanssani. Hän osoitti kädellään minulle istumapaikkaa hänen vierellään. Pienen matkan aikana meillä ei ollut sanoja, mutta vahva yhteys toisiimme. Se sisälsi keskinäistä luottamusta ja välittämistä. Siinä oli mukana vahvoja tunteita, paljon katseita ja tarkoituksellisia eleitä. 

Turhaan ei ole syntynyt sanonta, että ”Hymy on lyhin etäisyys kahden ihmisen välillä”.

 

Tämä koskettava hetki painui syvälle mieleeni. Miksi emme jakaisi näitä hymyjä enemmän toisillemme. Hymy on pieni ele, mutta niin voimallinen. Hymyilevä ihminen on helpommin lähestyttävä kuin totinen. Se voi olla alku keskinäiselle luottamukselle. Lapsen aito luottamus syntyi lyhyessä tapaamisessa. Hänellä ei ollut vielä ennakkoluuloja tai pelkoja. Ja onneksi äiti oli turvallisen matkan päässä. 

Hymyä ja hyväksyvää katsetta tarvitaan myös työelämässä. Sitä tunnetta, että jokainen voi kokea olevansa hyväksytty omana itsenään. Saa arvostusta toisilta, ja on tervetullut työpaikkaan. Luottamuksen ja yhteistyön rakentaminen lähtee siitä.

Kenenkään ei ole pakko hymyillä, mutta arvostavaa katsetta soisi jokaisen osoittavan toisilleen.

 

Eleet ja ilmeet kertovat monta kertaa paljon enemmän kuin sanat.  Ystävällinen asenne hymynkin kera on hyvä etu erityisesti asiakkaiden palvelussa, mutta myös työyhteisössä. 

Lapsilta voi oppia ilmeiden ja eleiden vaikutusta. He osoittavat vilpittömästi iloaan ja aitoa kohtaamista. Tällaisia katseita levittämällä työelämässäkin on mutkattomampaa olla.

Lapsilta voi oppia ilmeiden ja eleiden vaikutusta. He osoittavat vilpittömästi iloaan ja aitoa välittämistä. Tällaisia katseita levittämällä työelämässäkin on mutkatonta kohdata työkavereita ja asiakkaita. 

Hymy tuottaa sitäpaitsi hyviä vaikutuksia elimistöömme. Sitäkin on tutkittu, että vaikka teeskentelisi hymyn, se vaikuttaa aivoihin samalla tavalla kuin aito hymy. Kun laittaa kynän poikittain hampaiden väliin, voi saada tekohymyn itselleen. Ja miksei sitä tekisi, jos voi siten parantaa omaa olotilaansa. Sitä kannattaa kokeilla. Toisissa kulttuureissa hymyilläänkin enemmän kuin meillä. Ehkä se vähentää myös ihmisten sisäistä pelkoa ja vihamielisyyttä toisia kohtaan. 

Hyvä, jos jokainen pystyy työssä olemaan kohtuullisen hyväntuulisena. Vaikka itsellä olisi ärtymystä ja pahaa mieltä, sitä ei tarvitse purkaa toisille. Jos arvostaa toisia, ei tieten tahtoen pilaa toisten päivää omalla pahantuulisuudellaan.

Myönteinen ilmapiiri lisää energiaa, mutta ikävä ilmapiiri vähentää sitä. Siksi kannattaa välttää ärtymyksen tai tunkkaisen tuulen levittämistä. 

 

Aamuärtymystä voi poistaa katsomalla itseään peilistä ja hymyilemällä itselleen. Toisille auttaa musiikki, pieni mietiskelyhetki, kävely koiran kanssa ulkona tai joku muu. Uuteen päivään on hyvä lähteä mieluummin toivorikkaana ja hyvällä mielellä. Siitä hyötyy itse ja ympärillä olevat ihmiset  työssä. Ja työtkin sujuvat paremmin kuin ärtyneenä. Tuotko energiaa työpaikalla toisille,  vai vietkö sitä heiltä? 

Hymyä ja iloa työhön!  Niitä saa levittää vapaasti. 

 


Tilaa koulutusta  johtamisesta, voimaannuttavasta työkulttuurista, itsensä johtamisesta ja työhyvinvoinnista.  Kohota ihmisiä, ja lisää työyhteisön hyvinvointia ja toiminnan tuloksellisuutta. Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s