12 keinoa kohdata ongelmia positiivisesti työyhteisössä

Toisilla on ongelmia ja toisilla haasteita. Riippuu siitä, millaisen näkökulman on valinnut samaan asiaan. Kysymys on kuitenkin periaatteessa siitä, miten kukin kohtaa työssä ja elämässä eteen tulevia hankalia tai vaikeita tilanteita. Sellaista onnelaa ei ole olemassakaan, missä pääsisi ilman vaikeuksia. Tai jos olisi, se saattaisi olla hyvin ikävystyttävää.

Ongelmat on tarkoitettu ratkaistavaksi. Ne ovat haasteita, jotka mahdollistavat meille kehittymisen. Siksi ongelmat kannattaisi ottaa ”avosylin” vastaan, eikä ruveta vastustamaan niitä.  

 

Usein ongelmiin suhtautuminen on kuitenkin negatiivista, sillä vaikeudet aiheuttavat epävarmuutta ja pelkoa. Ne ravistelevat turvallista rauhaa, ja pakottavat muutokseen. On löydettävä vastauksia ja ratkaisuja, eikä se ole aina helppoa. Se saa meidät taistelemaan ongelmia vastaan sen sijaan, että lähestyisimme niitä kiinnostuneena, ja mahdollisuutena oppia uutta.

Ongelmien vastustaminen vie energiaa pois ratkaisuilta. Se alkaa siitä, että jatkamme puhumista ongelmista vielä silloin, kun pitäisi alkaa etsiä ratkaisuja. Ongelmapuheeseen juututaan helposti. Sitä jatkamalla saadaan aikaan ongelmavyyhti, joka menee aina vain sekaisemmaksi. Ja mikä pahinta, enää ei löydy langanpäätä ratkaisun aloittamiseen. Työyhteisössä esimiehellä on tärkeä rooli katkaista ongelmapuhe ja saada se muuttumaan positiiviseen suuntaan.  Ratkaisupuhe tuo energiaa.

Tunnista ongelmapuheen merkit työyhteisössä

Esimiehen ja työyhteisön pitäisi valpastua, jos työpaikalla on seuraavia ilmiöitä: 

  • Joku pitää yllä negatiivista ongelmapuhetta. Ongelmia analysoidaan tarkasti. Niitä päivitellään ja paisutellaan. 
  • Puhutaan mielellään toisten virheistä, kuka teki väärin, tai missä joku epäonnistui. Mitä joku muu teki huonosti, tai jätti tekemättä. 
  • Puhutaan ongelmista selän takana, mutta ei oteta niitä puheeksi suoraan. Eikä varsinkaan tehdä ehdotuksia niiden ratkaisemiseksi.
  • Ongelmia henkilöidään, mikä voi johtaa jonkun mustamaalaamiseen, leimaamiseen tai solvaamiseen. Etsitään syyllisiä, joita halutaan rankaista. 

Tällainen käyttäytyminen jumiuttaa yhteisön ongelmiin, jotka suurenevat ja lisääntyvät. Itse asiassa niin kauan kuin ongelmista puhumista ylläpidetään, niitä ei tarvitse ryhtyä ratkaisemaan. Ei tarvitse ottaa vastuuta, eikä tehdä itse mitään. Yhteisö tottuu tai jopa ”ihastuu” ongelmapuheeseen, eikä enää pysty tai halua miettiä ratkaisuja. Pahimmillaan sellaisesta tulee työpaikan energiasyöppö, joka huonontaa työn tuloksen ja ilmapiirin. 

Ongelmat voivat olla uhkan sijasta myös mahdollisuuksia. Ne haastavat kysymyksillään kehittymään ja luomaan uutta.

Ongelmat voivat olla uhkan sijasta myös mahdollisuuksia. Ne haastavat kysymyksillään kehittymään ja luomaan uutta.

Johtajan velvolisuus on puuttua tilanteeseen, ja löytää yhdessä ihmisten kanssa parannuskeinot. Pitää myös uskaltaa katsoa, miten on omalla johtamisellaan vaikuttanut tällaisen tilanteen syntymiseen. On tärkeää saada yhteisö mukaan uudenlaiseen tapaan toimia. Sellaiseen, joka voimaannuttaa työyhteisöä, ja muuttaa työkulttuuria. 

12 keinoa kohdata ongelmia positiivisesti työyhteisössä

 

1.  TIEDOSTA  ongelmat ja totea ne varhaisessa vaiheessa. Suhtaudu ongelmiin luonnollisena asiana.  Näe ne mieluummin haasteena kuin lamaannuttavana tietona. 

2.  OLE AVOIN  Anna kaikille mahdollisuus ottaa esille epäkohta tai ongelma heti, kun joku kokee sellaista. Älä lakaise pieniäkään epäselvyyksiä maton alle. Ota ne puheeksi.

3.  OTA ESILLE ”Uskalla nostaa kissa pöydälle”. Asioista kuin asioista täytyy voida puhua pelkäämättä. 

4.  KYSY MITEN ryhdymme ratkaisemaan ongelmaa mieluummin, kuin MIKSI ongelma syntyi tai KUKA sen aiheutti. 

5.  OLE MYÖNTEINEN Nosta esiin aiempia onnistumiskokemuksia, miten joistain tilanteista on selviydytty. Luo uskoa onnistumiseen.

6.  VIRITÄ YHDESSÄ AJATTELU ratkaisujen miettimiseen ongelmassa vellomisen sijasta. 

7.  OSALLISTUTA kaikki luovaan ratkaisujen pohdintaan ja ideoimiseen. Se lisää yhteisöllisyyttä ja kaikkien luovuutta.

8.  ALOITA RATKAISUT HETI  pienistä teoista. Kun ratkaisua pilkotaan osiksi, saadaan nopeasti pieniä onnistumisia. Ne rohkaisevat jatkamaan. 

9.  YLLÄPIDÄ MYÖNTEISTÄ ASENNETTA  Suuntaa katsetta ja ajatuksia siihen, miltä asiat näyttävät, kun ongelma on ratkaistu. Muutos voi viedä aikaa, mutta suunta on pidettävä koko ajan kirkkaana.

10. HYVÄKSY TUNTEET, ja tue selviytymään. Ole empaattinen. 

11. KANNUSTA Muista kiittää ja antaa palautetta hyvistä ratkaisuista ja edistymisestä. 

12. SUOSI LUOVUUTTA Keskitä energia työyhteisössä uuden luomiseen,  ei ongelmiin, eikä edes niiden ratkaisuihin. Silloin ongelmat muuttuvat kysymyksiksi, jotka haastavat etsimään vastauksia,  ja sysäävät työyhteisöä kehittymään.  Fokusoi ideoihin ja luovuuteen. Innosta yhteisöä näkemään mahdollisuuksia uhkien sijasta. 

”Life isn´t finding shelter in the storm. It´s about learning to dance in the rain.”   Sheryl Kenyon

 


Tilaa koulutusta  johtamisesta, voimaannuttavasta työkulttuurista, itsensä johtamisesta ja työhyvinvoinnista.  Kohota ihmisiä, ja lisää työyhteisön hyvinvointia ja toiminnan tuloksellisuutta. Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s