Kauniista sanoista välittämisen tekoihin – näin kasvaa hyvä yhteisöllisyys

OP julkisti 3.8.2016 lahjansa Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. ”OP lahjoittaa yhden vapaaehtoistyöpäivän jokaista lähes 12 000:a työntekijäänsä kohden ja rakentaa kaikille avoimen verkkoalustan vapaaehtoistyön tarvitsijoiden ja tekijöiden yhteen saattamiseksi. Tavoitteena on 100 henkilötyövuotta vapaaehtoistyön hyväksi.” (OP Uutinen  3.8.2016) 

En sattunut katsomaan julkistuspäivänä Ylen tai MTV:n uutisia, mutta toivottavasti tieto tästä levisi laajalle muillekin kuin Twitter-käyttäjille. Kun valtaosa uutisvirrasta on vaikeita ja huonoja uutisia, tällainen ilahduttaa erityisesti positiivisuudellaan.  Arvostan suuresti OP:n lahjaa. Minulle välittyi lahjasta ja lahjanantajasta 4 seuraavaa asiaa: 

1. EMPAATTINEN ”SUOMI NOUSUUN” -TEKO

Tämä on todella merkittävä, konkreettinen teko yritykseltä, joka haluaa auttaa Suomea nousuun.  Huippuhieno uutinen!  Paitsi että se on valtava panos vapaaehtoistyön kenttään ja iso taloudellinen satsaus yritykseltä, se on merkki yrityksen arvomaailmasta. Lahjaehdotus nousi henkilöstöltä. Se viestii ”kaikista välitetään”-henkeä yrityksessä. 

2. YHTEISVASTUU

OP antaa ison lahjan Suomelle. Se on osoitus siitä, miten yritys kantaa omaa vastuutaan yhteiskunnassa. Tällaisia tekoja tarvitaan. Ne herättävät vanhaa suomalaista talkooperinnettä uuteen eloon. Se on sitä perinnettä, jossa kaveria ei jätetä, ja jossa ollaan valmiita auttamaan toisia. Vastuuta kannetaan ja Suomea rakennetaan yhdessä, ei vastakkain asettelulla. 

Kaikki voivat rakentaa hyvää yhteisöllisyyttä omassa lähipiirissään auttamalla niitä, jotka tarvitsevat apua.

Kaikki,  jotka haluavat auttaa, voivat osallistua hyvän yhteisön rakentamiseen omassa lähiympäristössään.

3. ARVOJEN MUKAAN ELÄMINEN

Kun yrityksellä on vankat arvot, ja kun ne on sisäistetty yhteisössä, syntyy tällaisia tekoja. Arvot eivät ole silloin vain kirjattua sanahelinää, vaan ne elävät käytännössä. Yhdessä tekeminen, yhteisöllisyys, yhteinen vastuu, kaikista välittäminen ovat arvoja, joista tällainen lahja viestii. Henkilöstö on osoittanut innokkuutta vapaaehtoistyön toteuttamiseen. OP:n yrityskulttuuri ja yrityksen johtaminen näkyvät ulospäin. Yritys ei elä umpiossa omassa maailmassaan, vaan yhteisönsä keskellä. Arvomaailma heijastuu niin asiakkaille kuin kaikille muillekin.  

4. ESIMERKKI

OP osoittaa hienoa esimerkkiä, ja haastaa samalla muita yrityksiä ja työntekijöitä mukaan. Positiivisia irtiottoja ja ideoita tarvitaan. Niillä voimme nostaa Suomea nousuun yhdessä. Toivottavasti haaste herättää monessa ihmisessä ja yhteisössä yhteenkuuluvuuden tunteen, innostuksen ilmapiirin sekä halun auttaa. Ainakin uutinen sai minut miettimään, mitä voin itse,  ja mitä yritykseni voi tehdä yhteisön hyväksi. Joskus tuntuu, että odotamme liian paljon tekoja muilta huomaamatta, että minäkin voin aloittaa. Kun yksikin ihminen tarttuu tekoihin, se voi poikia moninkertaisesti lisää hyviä tekoja. 

Rakennetaan yhdessä hyvää yhteisöä ja autetaan Suomea nousuun! Kiitos OP:lle aloitteesta!

 ”Niin kauan kuin on hyviä sydämiä ja kädet tekevät hyviä töitä, ei ole mitään syytä olla epätoivoinen maailman puolesta.”    Peter Coryllis 

 


Tilaa koulutusta  johtamisesta, voimaannuttavasta työkulttuurista, itsensä johtamisesta ja työhyvinvoinnista.  Kohota ihmisiä, ja lisää työyhteisön hyvinvointia ja toiminnan tuloksellisuutta. Hinta alkaen 1200€ (alv 0). Täytä oheiset tiedot.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s