Tulevaisuuden työelämä haastaa uudistamaan johtamista ja yrityskulttuuria

Monille ihmisille ja yrityksille on jo tullut selväksi, ettei työelämä voi enää uinua passiivisessa tyytyväisyyden tai tyytymättömyyden tilassa. Olemme luultavasti olleet jämähtäneitä entiseen liian kauan. Joka tapauksessa käsillä olevat ja tulevat muutokset, niin digitalisaatio, robotisaatio, globalisaatio kuin muutkin haastavat yrityksiä ja meitä kaikkia yhä nopeampaan ja jatkuvampaan muutokseen.

Enää ei kysytä, haluammeko muuttua, vaan miten toteutamme muutoksen. 

Yritysten tarvitsee kyseenalaistaa vanhoja käytäntöjä, löytää ennakkoluulottomia ratkaisuja, keksiä uusia innovaatioita, ja tavoitella oman maan lisäksi kansainvälistymistä. Ne yritykset, jotka kykenevät ottamaan haasteet vastaan ja muuttamaan toimintaansa, pärjäävät myös tulevaisuudessa. Muille voi käydä huonosti. Uudistuminen haastaa yritysten johtajat tekemään tiukkoja ja rohkeita päätöksiä. 

Ollaanko yrityksissä valmiita todelliseen johtamisen ja yrityskulttuurin uudistamiseen?

Muutoksen ja uudistamisen vieminen ihmisille edellyttää erilaisia johtamistaitoja kuin minkä kanssa on pärjätty ennen. Muutos koskee mitä suurimmassa määrin jokaista ihmistä työpaikalla. Ei riitä, että yritykset vain päättävät uudistaa toimintojaan. Sen toteuttaminen onnistuu vain, jos kaikki työntekijät saadaan mukaan.

Ihmisten muuttumista ei voi tehdä ulkoapäin ohjatusti. Halu muuttua nousee ihmisestä sisältäpäin, kun sille annetaan mahdollisuuksia. 

Uusi johtamistapa ei ole pelkkiä temppuja tai hienosäätöä entiseen johtamiskäytäntöön. Pinnalliset, pienet muutokset tuskin kestävät tulevaisuuden työelämän jatkuvassa muutostarpeessa. Monessa yrityksessä tarvitaan syvällistä johtamisen uudistumista ja koko yrityskulttuurin muuttumista. Joskus se voi merkitä täyskäännöstä, aivan uudenlaista tapaa toimia.  

1. Johtaminen perustuu ihmiskuvaan.

Millaiseen ihmiskuvaan yritys perustaa johtajuutensa, se määrittää ihmisten johtamisen suunnan. Pohjautuuko johtaminen palkkioihin tai rangaistuksiin, uskotaanko ihmisten omaan kykyyn toimia järkevästi vai impulssien mukaan, nähdäänkö ihminen vastuullisena toimijana ja empaattisena olentona, joka haluaa kasvaa ja kehittyä jne.

Vaikka ihmiskäsityksestä ei olisi suoranaisesti puhuttu yrityksessä, se välittyy yrityksen kulttuurissa. Se näkyy siinä, miten ihmiset, työntekijät tai asiakkaat kohdataan, miten heitä arvostetaan ja miten heihin luotetaan.

Johtamisen uudistamisen täytyy lähteä myönteisestä ihmiskuvasta. 

Kun kaikilla on sama suunta ja vastuuta kannetaan yhdessä voidaan päästä suunniteltuun päämäärään.

Kun kaikilla on sama suunta ja vastuuta kannetaan yhdessä, voidaan päästä suunniteltuun päämäärään.

2. Uudistuvissa yrityksissä on arvostusta ja luottamusta.

Onneksi meillä on yrityksiä, joissa on jo oivallettu uudenlaisen johtamisen edellytyksiä. On muututtu ja luotu kokonaan uudenlaista johtajuutta. Tässä muutamia esimerkkejä yrityksistä, joiden johtajat kertoivat yrityksistään Työhyvinvoinnin myytinmurtajat-seminaarissa 26.10.2016:

Sick Oy:n  toimitusjohtaja Ari Rämö vahvistaa arvostuksen kulttuuria yrityksessä. 

Johtaja Mikko Kuitunen VIncit Oy:ssä pitää johtamisen tehtävänä poistaa onnistumisen esteitä. Ihmiset valitsevat itse, millaisia johtamispalveluja he tarvitsevat. Se osoittaa uskoa  ja luottamusta ihmisten kykyihin ohjata itse itseään. Kuitusen kultainen sääntö on: ”Tee toiselle niin kuin hän haluaa itselleen tehtävän.” Turhaan ei yritystä ole valittu Euroopan parhaaksi työpaikaksi. 

OP:n pääjohtaja Reijo Karhisen mukaan johtajan tehtävä on näyttää esimerkkiä konkreettisin teoin, sekä antaa ihmisille tilaa kokeilla ja loistaa. 

3. Uudistuminen edellyttää, että kaikilla on yhteinen tarkoitus ja päämäärä. 

Jatkuvasti muuttuvassa työelämässä on vaikea pärjätä, jos yrityksen päämäärä on vain johdon sisäistämä.  Tarvitaan jokaisen yrityksessä työskentelevän ihmisen sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin. Se tarkoittaa yrityksessä päämäärän selkeyttämistä kaikille, jotta sen voi sisäistää. Jokaisen pitäisi osata ”hissipuhe”, jolla hän osaa kertoa aidosti ja omin sanoin, millainen yritys on ja mihin se pyrkii.  Sitoutuminen näkyy siinä, millä tavalla ihmiset kertovat yrityksestä. 

 Ihmiset ovat valmiita sitoutumaan arvostavaan yrityskulttuuriin. Sitoutuminen ei synny pakottamalla tai määräämällä. 

4. Ihminen kysyy, kuinka tärkeä minä olen.

Uudistuminen ja jatkuvassa muutoksessa kehittyminen edellyttää ihmisuhteilta turvallisuutta ja välittämistä. Kokeilevassa, kyselevässä ja innovoivassa työelämässä ihmiset tekevät yhdessä töitä. Vuorovaikutustaitojen merkitys korostuu. 

Kukaan ei halua olla vain hyväksi käytetty välikappale yrityksen menestysketjussa, vaan ainutlaatuinen, ammattitaitoinen tekijä työryhmässä.

Jokaisella on oikeus olla arvostettuna osana yrityksen tarinaa. Välittäminen näkyy ihmisten hyvinvointina ja sen tukemisena. Tavassa kohdata ja olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa.  Se on edellytys työn onnistumiselle ja uudistumiselle. 

”Organisaatio elää, menestyy ja uudistuu ihmisten kautta.”  Reijo Karhinen, OP 

 


Tilaa koulutusta johtamisesta, voimaannuttavasta työkulttuurista, itsensä johtamisesta ja työhyvinvoinnista.  Kohota ihmisiä, ja lisää työyhteisön hyvinvointia ja toiminnan tuloksellisuutta. Pyydä tarjousta. Täytä oheiset tiedot.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s