Mihin tarvitaan esimiestä, kun töitä automatisoidaan ja työntekijät johtavat itseään?

Kun työt muuttuvat, myös työntekemisen tavat muuttuvat.  Työntekijöiltä edellytetään yhä enemmän itsenäisyyttä ja itseohjautuvuutta työssään. Miten käy silloin johtamisen?  Muuttuuko johtaminen työn muutosten mukana?  Tarvitaanko tulevaisuudessa enää lähiesimiehiä, kun töitä on automatisoitu ja kaikki johtavat itse itseään? 

Tuskin johtajatkaan voivat välttyä muutoksilta omassa työssään.  

 

Automatisaatio tulee korvaamaan osan myös esimiesten nykyisistä töistä. Jokainen voi harrastaa pientä ajatusleikkiä, minkä kaiken omasta työstä voisi automatisoida. Se todennäköisesti tullaan tekemään tai vähän enemmänkin lähitulevaisuudessa.

Osa yrityksistä on jo vähentänyt johtajia. Tiimit toimivat itsenäisesti ja vapaasti johtamalla itseään.  Jos työntekijöillä on selvillä päämäärä ja tavoitteet, ja jos ihmiset ovat kyvykkäitä ja motivoituneita itsenäiseen työskentelyyn ja toteuttamisvapauteen, mitä lisäarvoa lähiesimies voi antaa heille?  

Johtajan niin kuin työntekijöidenkin on osoitettava tarpeellisuutensa ja tuotettava lisäarvoa yritykselle. 

 

Johtajia ei tarvita enää valvomaan, kontrolloimaan, määräämään tai rajoittamaan työntekijöitä. Ei myöskään käyttämään aikaa liiaksi ns. hallinnollisiin tehtäviin, sillä ne voidaan aivan hyvin automatisoida. Johtamisen pitää olla sellaista, että se antaa lisäbuustia tuottavuudelle. Tehoton johtaminen tulee kalliiksi organisaatioille, eikä sellaiseen ole enää varaa. Jokainen johtaja voi kysyä itseltään, millaista lisäarvoa oma johtamiseni tuottaa työyhteisölle.

Johtamisen muutos kuorii esiin johtajan oleellisimmat ja tärkeimmät tehtävät.  

 

Johtamisen muutos voi tarkoittaa sitä, että esimiehet pystyvät keskittymään työntekijöiden auttamiseen ja tukemiseen paljon enemmän kuin ennen. Kun työntekijät voivat onnistua, kehittyä työssään ja olla tehokkaita, tuottavuuskin pysyy korkealla. Itseasiassa työntekijöiden mahdollistaminen olisi pitänyt aina olla esimiesten päätehtävä. Olen monesti kuullut esimiesten sanovan, ettei heillä ole työntekijöille riittävästi aikaa.

Hyvä johtaja tukee työntekijöitä niin, että he pystyvät ylläpitämään motivaationsa. Innostuminen, uudistuminen ja  työnimuun pääseminen edellyttävät itsenäisessä työssä korkeaa motivaatiotilaa joka päivä. Työntekijöiden sisäisen motivaation saavuttamista voidaan vahvistaa hyvällä johtamisella. 

Robotit voivat korvata osan myös johtajien töistä. Esimiehet voivat keskittyä ihmisten kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen.

Ei kai nyt robotista voi tulla johtaja? Ei sentään vielä, mutta automatisaatio tulee kuitenkin korvaamaan osan myös johtajien töistä. Ihmisille jäävät johtamisessa inhimillinen kohtaaminen ja vuorovaikutus.

Miten esimies voi auttaa ja tukea työntekijöitä pitämään yllä sisäistä motivaatiota?

 

1. Luomalla mahdollisuuksia hyvälle työn tekemiselle

Mahdollistaminen on sitä, että osoittaa luottamusta työntekijöihin ja heidän kykyihinsä. Se on vapauden ja tarvittavan vallan antamista niin yksilöille kuin tiimeille työn toteuttamiseen.  Kun esimies tukee työntekijöiden itsenäisyyttä ja päätösvaltaa, hän mahdollistaa jokaiselle oman johtajuuden kasvamista.  Esimiehen tehtävänä on poistaa niitä esteitä, jotka haittaavat työtä ja onnistumista. On eri asia auttaa tarvittaessa kuin kontrolloida ja valvoa.  

2. Näyttämällä suuntaa

Johtajan pitää välittää kaikille yhteinen päämäärä, johon ollaan pyrkimässä. Päämäärän ja tavoitteiden selkeys auttaa itsenäisessä työn toteuttamisessa. Varmista, että kaikki ovat menossa samaan suuntaan. 

3. Sparraamalla ja tukemalla

Työntekijöiden onnistumista tukee hyvä fiilis työyhteisössä. Sitä esimiehen pitää luoda omalla käytöksellään. On tärkeää, että johtaja huomaa pienetkin onnistumiset, on taustalla innostajana ja kannustajana yhä parempiin saavutuksiin. Hyvä esimies osaa olla tukena ja ”kohottajana”.  Johtajan valmentava ote tarkoittaa, että hän on ”kuulolla” ja auttamassa silloin, kun tukea tarvitaan esim. epäonnistumisista selviytymisessä ja niistä oppimisessa.  Ihmisillä on kyky selviytyä itsenäisesti vaikeistakin tilanteista, joten apua ei kannata tyrkyttää. 

4. Ylläpitämällä inhimillistä työkulttuuria

Esimies voi vahvistaa ihmisistä välittävää kulttuuria olemalla itse ihminen ihmisille. Ajan ja läsnäolon antaminen silloin, kun työntekijä kokee tarvitsevansa sitä, osoittaa jokaisesta välittämistä. Inhimillisyys ja erilaisten tunteiden hyväksyminen auttaa ja antaa tilaa ihmisille.  Esimiehen kannattaa käydä jatkuvaa dialogista keskustelua työntekijöiden kanssa, ja asettaa omaksi tavoitteeksi työntekijöiden hyvinvointi. Ketään ei saa jättää yksin selviytymään, jos työnteko takkuaa.  Johtajan tehtävänä on tukea työkyvyn ylläpitämisessä ja ohjata tarvittaessa saamaan ulkopuolista apua. 

Tulevaisuudessakin yritykselle on arvokas sellainen johtaja, joka osaa auttaa muita onnistumaan työssään.  Johtaja, joka saa ihmisten parhaat puolet esiin työssä. 

”Managers help people to see themselves as they are. Leaders help people to see them better than they are.”   Jim Rohn

 


Tilaa koulutusta johtamisesta, voimaannuttavasta työkulttuurista, itsensä johtamisesta ja työhyvinvoinnista.  Kohota ihmisiä, ja lisää työyhteisön hyvinvointia ja toiminnan tuloksellisuutta. Pyydä tarjousta. Täytä oheiset tiedot.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s