Luottamus ja arvostus ovat perusta, jolle työyhteisö voi rakentaa menestystä

Kun ihmiset tekevät töitä yhdessä, työn onnistumisen kannalta on ratkaisevaa, miten keskinäiset ihmissuhteet toimivat niin esimiehen ja työntekijän välillä kuin työyhteisön jäsenten kesken. Hyvät ihmissuhteet voidaan rakentaa luottamuksen ja arvostuksen varaan. Kumpi on ensin? Jos arvostat toista ihmistä, voit luultavasti luottaa häneen myös helpommin kuin jos arvostus puuttuu. Luottamus ja arvostus nivoutuvat kiinteästi yhteen. Ne ovat työssä sellainen peruskallio, jota ilman on mahdotonta rakentaa innostavaa ja menestyvää työyhteisöä. 

1. NAUTTIIKO YLIN JOHTO TYÖNTEKIJÖIDEN LUOTTAMUSTA? 

Yrityksen johto näyttää organisaatiokulttuurin suunnan. Arvostaako ylin johto yrityksen työntekijöitä, ja kuinka työntekijät luottavat johtoonsa. Kulttuuri on sellainen, joka näkyy ja tuntuu ”totena” ihmisten arkipäivässä. Se välittyy kaikessa viestinnässä, kohtaamisissa, avoimuudessa ja yhteenkuuluvuuden tunteessa. 

Hyvässä yrityksessä ylin johto osoittaa sekä teoillaan että käyttäytymisellään arvostusta ja luottamusta henkilöstöön. 

 

2.  USKALTAAKO ESIMIES LUOTTAA TYÖNTEKIJÖIHIN? 

Esimiehen vastuulla on tehdä kaikkensa luottamuksen ja arvostuksen rakentamiseksi työntekijöihin ja työyhteisön jäsenten välille.  Hyvä suhde alkaa siitä, kun uskaltaa luottaa toiseen. Esimies ei voi pyytää työntekijää luottamaan itseensä, ellei hän luota ensin alaiseensa. 

Luottamus on annettava ehdoitta. On otettava riski ja uskottava toiseen, oltava vilpitön ja annettava hänelle mahdollisuus.

 

Luottamuksessa ei ole tilaa epäilylle. Se ei voi olla myöskään toisen testaamista. Sellainen osoittaa omaa pelkoa ja uskalluksen puutetta. Esimiehen pitää olla valmis luottamaan kaikkiin, ei vain niihin, jotka ovat olleet uskollisia monia vuosia, tai jotka hän tuntee hyvin.  

Kun esimies osoittaa luottavansa työntekijään, se herättää luottamuksen saajassa halun käyttäytyä odotetulla tavalla.

Luottamuksen saaminen kasvattaa ihmistä ponnistelemaan ja ”antaa kuin siivet selkään”.  Se nostaa työntekijän kyvykkyyttä. 

 

Työntekijä haluaa osoittaa itselleen ja toisille, että hän pystyy vastaamaan annettuun luottamukseen ja enempäänkin. Se saa aikaan innostusta sekä lisää halua kehittää ja kehittyä. 

3. ONKO TYÖYHTEISÖLLÄ TAHTOTILA JA KYKYÄ RAKENTAA KESKINÄISTÄ LUOTTAMUSTA?

Jokaisella on vastuu toimia omassa työyhteisössä toisiaan arvostaen ja keskinäistä luottamusta vahvistaen.  Kun tuntee työkavereiden osaamisen ja vahvuudet, on uskallettava luottaa heidän kykyynsä hoitaa oma osuutensa työssä. Se on toisten ammatillisen osaamisen arvostamista.

Ryhmän jäsenten on luotettava toistensa taitoihin ja siihen, että jokainen vastaa omasta osuudestaan. Haastavissa tilanteissa voidaan onnistua vain saumattomalla yhteistyöllä.

Haastavissa tilanteissa ryhmä voi onnistua vain saumattomalla yhteistyöllä. Hyvä työyhteisö toimii kuin laskuvarjojoukkue, jossa kaikki luottavat toistensa tekemiseen ja kantavat vastuuta onnistumisesta yhdessä.

Ryhmä työskentelee parhaiten silloin, kun yhteisön jäsenet kunnioittavat ammatillisen arvostuksen lisäksi toisiaan myös ihmisinä.

 

Arvostavan ilmapiirin rakentamisessa työyhteisössä kaikki kohtaamiset ovat tärkeitä. Oli kysymys sitten pikaisesta tapaamisesta käytävällä, kahvitauolla, tiimipalaverissa tai kehityskeskustelussa, kaikki kohtaamiset vaikuttavat siihen, kuinka ihmiset kokevat tulevansa huomioiduksi.  

Arvostava käyttäytyminen, katsekontakti, hyväksyvä asenne ja toisen kuuntelu herättävät luottamusta. Kohtaamisissa on merkitystä myös ilmeillä ja eleillä. Huokailu tai vihjaavat katseet voivat viedä pohjaa hyvältä kohtaamiselta ja vaikuttaa kielteisesti toisen tunteisiin. 

Työyhteisön jäsenet voivat luoda koko ajan arvostuksen ilmapiiriä olemalla ystävällisiä, rehellisiä, avoimia ja empaattisia toisilleen. 

 

Luottamuksellisessa yhteisössä jäsenet voivat ilmaista tunteitaan ja olla sekä myötätuntoisia että myötäintoisia toisiaan kohtaan. Arvostavat ihmisuhteet ja hyvät keskinäiset välit vahvistavat ryhmän yhteenkuuluvuutta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin. Sellainen työyhteisö voi innostua ja menestyä yhdessä. 

 


Tilaa koulutusta johtamisesta, voimaannuttavasta työkulttuurista, itsensä johtamisesta ja työhyvinvoinnista.  Kohota ihmisiä, ja lisää työyhteisön hyvinvointia ja toiminnan tuloksellisuutta. Pyydä tarjousta. Täytä oheiset tiedot.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s