Hyvä ihmisten johtaminen edellyttää aitoa ihmisten kohtaamista

”Miksi ihmeessä johtamiseen pitää keksiä lisää teorioita, kun olennaista on edessä oleva, elävä, aito ihminen?”   Ari Rämö

 

Näin kysyi Sick Oy:n toimitusjohtaja Ari Rämö eräänä aamuna Twitterissä. Tämä kysymys pysähdytti minua, varsinkin kun sen kysyi johtaja, joka aidosti välittää työntekijöistään.

Tätä sopiikin kysyä. Erilaiset johtamisopit toimivat vasta sitten, kun johtajat osaavat viedä niitä käytäntöön. Kun kysymys on ihmisistä, jotka pitäisi saada toimimaan toisella tavalla, siihen eivät riitäkään enää johtajan pelkät teoriatiedot. Silloin on osattava kohdata ihmisiä ja johtaa heitä. 

Johtamista on tutkittu ja tutkitaan koko ajan. Onneksi niin.  On saatavilla uutta tietoa, miten johtamista kannattaa kehittää niin, että luodaan mahdollisuuksia innostavaan ja innovatiiviseen työntekemiseen. Sellaiseen, jossa syntyy tulosta ja jossa ihmiset voivat hyvin. Työn ja työtapojen muuttuessa tarvitaan uudenlaisia tapoja johtaa. Työntekijöitä ei voi johtaa enää ohjeilla ja määräyksillä, jos heiltä halutaan motivaatiota, innostusta ja itseohjautuvuutta.  

Johtamisen teoriat ovat tarpeellisia, mutta hyöty niistä saadaan organisaatioissa vasta sitten, kun ne muuttavat jotain entistä ja saavat uudenlaista toimintaa työpaikoille. 

 

Monessa yrityksessä on käyty vuosien varrella läpi erilaisia johtamismalleja. On kurssitettu kaikki esimiehet läpi koko organisaation uuteen tapaan toimia. Ja koulutuksen jälkeen on oletettu, että johtaminen muuttuu ja kaikki toimii. Näin ei kuitenkaan aina ole käynyt. 

Tosiasiassa tiedämme, ettei mikään koulutus ja teorian opiskelu pelkästään riitä muuttamaan entisiä toimintatapoja. Vanhat johtamistyylit pyrkivät esiin herkästi alkuinnnostuksen  jälkeen, elleivät johtajat aloita omaa tavoitteellista kehittämistyötään. Siitä jokainen johtaja on itse vastuussa. 

Johtamiskoulutuksen pitää antaa esimiehelle sysäys lähteä harjoittelemaan uusia taitoja työpaikalle.

 

Pelkällä kirjaviisaudella ei kasva hyväksi ihmisten johtajaksi. Valmennusten ja seminaarien hyöty jää saamatta, jos  esimieheltä puuttuu halu ja kyky kehittää itse omia taitojaan.

Muutoksen aikaansaamiseksi ei riitä kaikille jaettu tietopaketti.  Esimiehen on alettava toteuttamaan uudistamista yhdessä työntekijöiden kanssa. Muutoksen onnistumisen ratkaisevat esimiehen ihmisten johtamisen taidot. Se on juuri sitä elävän, aidon ihmisen kohtaamista, josta Ari Rämö kysyi.  Sitä ei opita pelkästään valmennuksissa, vaan vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. 

Esimies tarvitsee tiedon lisäksi kykyä kohdata ihmiset omana itsenään arvostavasti, kuunnella, käydä dialogia, ymmärtää tunteita, innostaa ja saada ihmiset mukaan sitoutumaan muutosten toteuttamiseen. On osattava rakentaa luottamusta ja yhdessä tekemisen ilmapiiriä. 

Ihmisten kohtaaminen on ehkä vaikein osa johtamistyötä, koska siinä johtaja joutuu panemaan oman persoonansa mukaan peliin.

 

Ihmiset tunnistavat herkästi aidon kohtaamisen. Silloin esimies ei voi puhua vain asemasta käsin, vaan ihmisenä toiselle ihmiselle. Auktoriteetti ei ole itsestäänselvyys. Se täytyy  ansaita omalla käyttäytymisellä. Ihmisten johtamisen taitojen lisäämiseen on tarvetta monessa organisaatiossa. Coach voi olla johtajan tukena, mutta käytännön opettelu pitää tehdä itse. 

Hyväksi ihmisten johtajaksi voi kasvaa sellainen esimies, joka antautuu oman kasvamisen tielle ja on valmis oppimaan. Sellainen, joka pohtii ja selkeyttää omaa ihmiskäsitystä. Ihmisiä oppii tuntemaan, kun on tekemisissä heidän kanssaan. Ei ylhäältäpäin tai työpöydän takaa, vaan kohdaten samalla tasolla.

Arvostavaa ihmisen kohtaamista voi harjoitella joka päivä, ei pelkästään työpaikalla, vaan myös kotona ja muualla vapaa-aikana.

 

Tavoitteellisella ja jatkuvalla harjoittelulla voi kasvaa johtajaksi, joka kohtelee jokaista työntekijää ainutlaatuisena ihmisenä arvostavasti.  Kun esimiehellä on luottamukselliset ja hyvät suhteet työntekijöiden kanssa, hän pystyy auttamaan jokaista parantamaan omaa johtajuutta. Silloin uudet johtamisen teoriat muuttuvat käytännön toiminnaksi. 

Arvostava ihmisen kohtaaminen on taito, jota tarvitsevat työpaikalla muutkin kuin johtajat. Sitä kannattaa kaikkien opetella.  

 

 


Tilaa koulutusta johtamisesta, voimaannuttavasta työkulttuurista, itsensä johtamisesta ja työhyvinvoinnista.  Kohota ihmisiä, ja lisää työyhteisön hyvinvointia ja toiminnan tuloksellisuutta. Pyydä tarjousta. Täytä oheiset tiedot.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s