Ajatukset ja mielikuvat auttavat selviytymään työpaikan vaikeuksista

Vaikka miten eläisimme, joudumme kohtamaan erilaisia vaikeuksia elämässä ja työssä. Joskus tulee tilanteita, joissa omat vaikutusmahdollisuudet ovat vähäiset. Hankala tilanne voi johtua työpaikan riidoista, rikkoutuneista ihmissuhteista tai kiusaamisen kokemuksista. Viime aikoina on kirjoitettu myös paljon taitamattomista johtajista. Vaikka ei olisi itse osallisena tapahtumiin, ne heijastuvat omaan työntekoon. Se syö työniloa, energiaa ja aiheuttaa pahoinvointia.

Mitä työntekijä voi tehdä vaikeassa tilanteessa? 

Pyrkiäkö vaikuttamaan asioihin omalla toiminnallaan? Tietysti. Mutta entä jos kokee yrittäneensä tehdä jo kaiken mahdollisen. On vienyt asiaa eteenpäin esimiehelle, ottanut hankalan tilanteen puheeksi työyhteisössä, mutta mitään ei tapahdu. 

Työntekijän väsymys ja ärtymys kasvavat, ja hän tuntee joutuneensa umpikujaan. Tekee mieli jättää koko työpaikka, mutta ei halua sitä, koska pitää työstään ja kokee olevansa siinä hyvä. Uutta työpaikkaa ei ole myöskään helppoa saada. Mieli vaeltaa välillä toivosta toivottomuuteen. Odottaakko ratkaisua työpaikan tilanteeseen vai ratkaista se itse lähtemällä pois. Entä jos päättää sittenkin jäädä. Miten siitä voi selviytyä?

Ihmiset ovat selviytyneet ja säilyttäneet voimansa monissa todella haastavissa tilanteissa. Heiltä voi oppia, miten voi vaikuttaa sillloinkin, kun vaikutusmahdollisuudet ovat olemattomat. 

 

Kun suomalainen avustustyöntekijä kaapattiin Afganistanissa, vuosia sitten kaapattuna ollut Seppo Fränti kertoi omista kokemuksistaan, peloistaan ja selviytymisestään lehdessä. Hän kertoi tuntevansa syvää myötätuntoa kaapattua kohtaan. Hänen ohjeensa naiselle oli: ”Ei saa menettää koskaan toivoa vapautumisesta ja pitää pysyä rauhallisena.” 

Samalla Fränti totesi, että yksin olevalla on huomattavasti vaikeampaa kuin hänellä oli, koska vangittu ei voi jakaa ajatuksiaan kenenkään kanssa. Voima täytyy löytää yksin omista ajatuksista. Se jos mikä on itseohjautuvuutta. Kun vapaus on täysin rajoitettu, ainoaksi mahdollisuudeksi jää ohjata ajatuksiaan. Ja pyrkiä niiden kautta voimaantumaan ja tekemään sellaisia pieniä tekoja, jotka vahvistavat selviytymistä. 

Ihmisellä on kyky keskittää ajatuksensa ja luoda mielikuvia toisesta todellisuudesta vaikeissa tilanteissa.

 

Oma mieli voi olla joko mahdollisuus tai este itsensä kehittämiselle.

Historiasta löytyy henkilöitä, jotka kykenivät säilyttämään toivon ja pysymään rauhallisena äärimmäisissä vaikeuksissa vuosien ajan esim. Viktor Frankl keskitysleirillä ja Nelson Mandela vankilassa. He löysivät ajatusten ja mielikuvituksen voiman. 

Pystyisimmekö kaikki siihen? En tiedä. Varmasti selviytyjillä oli myös muita ominaisuuksia, tunteidenhallintakykyä sekä pohjanaan henkistä vahvuutta ja koulutusta. Mutta yksi asia tiedetään, että ihminen voi oppia vaikuttamaan ajatuksiinsa ja mielikuvitukseensa. 

Onneksi työelämässä vaikeudet ovat pienempiä verrattuna vapauden menetyksiin, mutta samoilla menetelmillä voi niissäkin vaikuttaa omaan olotilaan, selviytymiseen ja myöhemmin myös tapahtumien kulkuun. On kyettävä ylläpitämään toivoa ja pysymään rauhallisena. 

On tärkeää tiedostaa, millaisille ajatuksille antaa valtaa. Mitkä ajatukset voimaannuttavat itseä ja mitkä vievät energiaa.

 

Negatiiviset ajatukset johtavat toivottomuuteen kun taas positiiviset tuovat toivoa. Kun luo itselleen myönteisiä mielikuvia, saa energiaa ja uutta näkökulmaa asioille. Ajatukset johtavat siihen, mistä puhuu.

Positiiviset ajatukset näkyvät työssä oman vastuun ottamisena, rakentavina ehdotuksina, haluna korjata asioita, vastaantulevana ja kuuntelevana asenteena. Negatiiviset ajatukset heijastuvat sen sijaan toisten syyttämisenä, tuomitsevana puheena, vihan purkauksina ja katkerina kommenteina. 

Kun vaikuttaa omiin ajatuksiin ja mielikuviin positiivisesti, alkaa itse käyttäytyä työpaikalla niiden mukaisesti.

 

Silloin voi heijastaa muillekin selviytymistä ja toivoa ratkaista asioita myönteisellä tavalla. Oma esimerkki vaikuttaa muihin paljon enemmän kuin sanat. 

Kun itsellä on rauhallinen ja toiveikas olo, jaksaa uskoa myös työpaikan tilanteiden ratkaisuihin. Jos ongelmat eivät ratkea nyt, niin jonain päivänä. Joka tapauksessa itse voi paremmin kuin jos jatkuvasti miettisi toivottomuutta. 

Työ voi tuottaa iloa hankalissakin tilanteissa, kun oma mieli on tyyni. Näin säilyttää myös oman energian.

 

Silloin ei ole tarvetta syyttää tai tuomita toisia, vaan mieluummin auttaa heitä. Ja vaikka myöhemmin haluaisi lähteä pois työpaikasta, sen voi tehdä tyynin eikä ahdistunein mielin. Ei uupuneena, vaan energisoituneena. 

Jokaisella on vastuu vaikuttaa omiin ajatuksiin, puheisiin ja tekoihin. Ensin täytyy ymmärtää ajatusten ja mielikuvien merkitys tekoihin. Sitten voi etsiä keinoja kehittää itseään ja oppia johtamaan ajatuksiaan. Rentoutumista, mindfulnessia, omien tunteiden tunnistamista ja käyttäytymisen tiedostamista on mahdollista harjoitella. 

Jotkut yritykset ovat  järjestäneet työntekijöille mahdollisuuden mindfulnessiin työpaikalla. Mietiskelyhetket voivat auttaa itsensä kehittämisessä ja sitä kautta vaikuttaa rakentavasti työyhteisöön. Kaikilla meillä on varaa kasvaa itsemme johtajina. 

Jos ymmärtäisimme, millainen voima ajatuksillamme on, emme koskaan ajattelisi negatiivisia ajatuksia.  Peace Pilgrim

 

 


Tilaa koulutusta johtamisesta, voimaannuttavasta työkulttuurista, itsensä johtamisesta ja työhyvinvoinnista.  Kohota ihmisiä, ja lisää työyhteisön hyvinvointia ja toiminnan tuloksellisuutta. Pyydä tarjousta. Täytä oheiset tiedot.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s