Mieluummin oppiva ja nöyrä kuin täydellinen ja ylimielinen johtaja

Johtamisesta ja johtajuudesta on saatavilla kunnioitettava määrä hyviä ulkomaisia ja kotimaisia kirjoja, blogeja  ja videoita. Lisäksi  johtamisesta järjestetään paljon koulutusta, luentoja, valmennuksia, coachausta ja webinaareja sekä ammatillisia keskusteluja eri kanavissa.

Tietoa on yllin kyllin ja osa siitä on myös kaikkien ulottuvilla ihan ilmaiseksi. Riittää, että vain itse innostuu opiskelemaan ja fokusoi opiskelua itselle tärkeisiin asioihin. Tämän päivän tiedon runsaus ja internetin tuoma vapaa jakaminen mahdollistaa itseopiskelua. Näin kuka tahansa voi oppia, millainen on hyvä johtaja tai miten oppia johtamaan itseään.

Pelkkä ”kirjaviisaus” ei tee kenestäkään ilman muuta hyvää johtajaa.

 

Vaikka olisi oppinut ja sisäistänyt oppimaansa, muutos tapahtuu johtamisessa vasta sitten, kun tieto siirtyy toiminnaksi käytännön työssä. Silloin kun johtaja kokeilee jotain uutta toimintatapaa, toistaa sitä ja vanha johtamistapa väistyy uuden tullessa tilalle.

Joku kirjoitti kerran Twitterissä jotakuinkin näin: ”Ne johtajat, jotka ovat kirjoittaneet kirjan johtamisesta, ovat olleet toisenlaisia johtajia käytännössä kuin millaisesta johtamisesta he puhuvat kirjassaan.”  Ehkä se kertoo siitä, että ko. johtajat ovat oppineet, mitä johtamisessa pitää parantaa ja tehdä toisin. Siksi kirjat kertovat useimmiten hyvän johtamisen tavoittelusta ja johtajan ihannekuvasta. Ehkä myös siitä, millaisia johtajia kirjojen kirjoittajat haluavat olla.

Risto Sillasmaan kirja ”Paranoidi optimisti” on virkistävä poikkeus. Siilasmaa analysoi ja arvioi kirjassaan tarkasti, mikä Nokian johtamisessa meni pieleen ja miksi. Missä epäonnistuttiin ja milloin ei osattu nähdä mahdollisuuksia. Siilasmaan ajatuksena on auttaa kirjallaan muita johtajia välttämään samoja virheitä. Hän kertoo myös, miten tilanteista päästiin takaisin kasvu-uralle. Tällainen kirja antaa valtavasti oppia ja pohdittavaa varmasti jokaiselle johtajalle. Siksi siihen kannattaa tarttua.

Siilasmaan kuvaus Nokian laskeutumisesta huipulta alas on rehellistä pohdintaa johtajien haastavasta työstä.  Vaikka yrityksen nouseminen maailman ykköseksi on vaikeaa ja harva sinne yltää niin kuin Nokia teki, vielä suurempi haaste on pitää yritys huipulla. Sinne ovat pyrkimässä muutkin.

Kun ollaan parhaita, on vaarana tulla ylimieliseksi toisia kohtaan ja unohtaa nöyryys.

 

Tämä koskee myös pienempiä yrityksiä, jokaista johtajaa ja jokaista ihmistä. Jos unohtaa kuunnella ja oppia muilta koko ajan, sekä tarkkailla ympäristön tapahtumia, menestys ja kaikki saavutettu hyvä voikin nöyryyden puutteessa kadota. Johtajat ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Kun Risto Siilasmaa aloitti uuden muutoksen Nokiassa, hän aloitti sen kuuntelemalla henkilöstöä, asiakkaita ja sidosryhmiä. 

Oma viisaus kasvaa, kun hankkii koko ajan tietoa lisää. Kun ihminen näkee oppimismahdollisuuksia ympärillään ja käyttää niitä, hänen osaamisensa kasvaa koko ajan.

Johtajan ei kannata ahdistua, vaikka ei olisi yltänyt työssään kaikkiin niihin ominaisuuksiin ja tekoihin, joita hyvällä johtajalla pitäisi olla kirjojen ja suositusten mukaan. Somessa leviää erilaisia hyvän johtajan listauksia ja kuvia milloin mistäkin johtamisen osa-alueesta. Niistä voi ottaa oppia ja soveltaa omaan johtamiseen askel kerrallaan. Jos pyrkii täydelliseksi  johtajaksi, eikä hyväksy omaa keskeneräisyyttä, saattaa uupua koko johtamistyöhön. 

Tärkeämpää kuin tulla täydelliseksi johtajaksi on kehittää itseään ja omaa tapaansa johtaa joka päivä.

 

Muuttaa jotain käytäntöä, reflektoida päivittäistä johtamistaan ja uskaltaa pyytää työntekijöiltä, kollegoilta ja omalta johtajalta arviota toiminnastaan johtajana. Olla valmis kuuntelemaan herkällä korvalla, mitä voisi parantaa ja tehdä toisin. Näin voi kasvaa koko ajan. 

Puhuminen vain ihannejohtajista saattaa etäännyttää meidät käytännön todellisuudesta. Johtaja joutuu työssään tekemään vaikeitakin ratkaisuja ja seisomaaan niiden takana. Aina ei voi onnistua eikä aina löydy joka tilanteeseen parasta ratkaisua. Mutta aina voi oppia. Tavoite pitää olla korkealla, mutta myös johtajan on uskallettava olla oma itsensä puutteineen ja epätäydellisyyksineen. Se on ihmisyyttä.

Nöyryys on sitä, että on jatkuvasti valmis oppimaan lisää ja haluaa oppia toisilta. Nöyrä johtaja voi löytää tien tappioista takaisin nousuun.

 

Ylimielisyys sen sijaan estää kasvamisen. Ylimielisestä ihannejohtajasta voi tulla itsensä kehittymisen ja yrityksen menestymisen este. 

Olkaamme siis armollisia johtajille ja toisillemme. Säilytetään mieluummin inhimillisyys ja opitaan yhdessä lisää koko ajan. Se mahdollistaa enemmän hyviä johtajia ja parantaa jokaisen omaa johtajuutta. Usein teorioita parempia opettajia ovat käytännön teot ja toisten esimerkki. Johtajan kannattaa seurata, miten muut johtajat saavuttavat menestystä.  Mutta ei ainoastaan heitä, vaan myös niitä, jotka selättävät vaikeuksia ja selviävät takaisin tappioista menestyksen uralle. Siinä Risto Siilasmaan kirja on hyvä opettaja. 

Johtaminen, työ ja koko elämä ovat jatkuvaa oppimista, ei pysähtymistä. Johtajankaan ei tarvitse tulla täysin valmiiksi. Parhaat johtajat oppivat koko ajan. Nöyryys on viisautta.

”Jos et ole halukas oppimaan, kukaan ei voi auttaa sinua. Jos sen sijaan päätät oppia,  kukaan ei voi pysäyttää sinua.” Zig Ziglar

 


Kirjoittaja Seija Milicevic valmentaa, sparraa, kouluttaa, coachaa ja työnohjaa johtajia ja työyhteisöjä. Ota yhteyttä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.