Hymyä ja ystävällisyyttä työpaikoille

”Kas hymy jo puoli on hyvettä ja itkeä ei voi ilkeä”, runoili Eino Leino aikoinaan. Tulkitsemme toistemme käyttäytymistä ilmeiden ja eleiden perusteella. Niin myös työpaikalla tai ollessamme asiakkaina. Hymy viestii myönteisyydestä ja ystävällisyydestä. Syntyy vaikutelma, että hymyilijällä on hyvä olla. Sellaista ihmistä on helppo lähestyä. Häntä ei tarvitse pelätä eikä hän ole uhkana. Hän voi ehkä olla avuksi.

Mielikuva yrityksestä tai työpaikasta voi muodostua ensimmäisessä kohtaamisessa asiakkaan tai uuden työntekijän kanssa. Siinä syntyy kokemus, kuinka tervetullut olen yritykseen. Kokemus syntyy enemmän toisen eleistä, ilmeistä ja äänensävystä kuin sanoista. Kohtaaminen voi ilmentää yrityksen tai työpaikan todellista ilmapiiriä ja käytännössä toteutuvia arvoja. Tai pahimmillaan yksi työntekijä antaa tarkoituksella tai tietämättään sellaisen vaikutelman, joka ei ole eduksi yrityksen imagolle. Yt-neuvottelujen ollessa käynnissä työpaikalla asiakas voi aistia työntekijöiden ”masentuneen” ilmapiirin.

Ketään ei voi pakottaa hymyilemään. En tiedä, onko pakkohymystä edes mitään hyötyä. Ystävällisyys toisia ihmisiä kohtaan ja myönteinen elämänasenne ovat jokaisen oma valinta. Silti työelämässä kaikkien pitäisi pystyä edes ystävällisyyden minimitasoon työpaikan tilanteesta huolimatta. On sitten kysymys asiakkaiden, työntekijöiden, esimiehen tai kenen muun tahansa  kohtaamisesta, jokaista täytyy kohdella asiallisesti ja ystävällisesti.

Hymyilevä, ystävällinen työntekijä luo hyvän kokemuksen asiakkaalle.

Hymyilevä, ystävällinen työntekijä luo hyvän kokemuksen asiakkaalle.

 

 

Tässä on ystävällisyyden minimitaso jokaiselle työpaikalle.

 

  1. Tervehdi kaikkia.
  2. Hymyile, jos osaat tehdä sen luontevasti.
  3. Osoita että haluat auttaa.
  4. Katso toista silmiin puhuessasi hänelle. Se herättää luottamusta.
  5. Kuuntele.
  6. Osoita kiinnostusta.
  7. Anna apuasi.

 

 

 

 

Vanha kliseinen sanonta ”Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan” näyttää edelleenkin toimivan niin työpaikoilla kuin elämässä yleensä. Ottamalla itse vastuun ja antamalla hyvän kokemuksen toiselle, saa myös hyvän kokemuksen itselle. Ystävällisyys poikii ystävällisyyttä. Oma ja toisten hyvinvointi lisääntyy, kun levittää hyvää oloa työpaikalla. Jokainen työntekijä voi vaikuttaa ystävällisyydellään myös yrityksen imagoon. Hymyilyäkin on lupa lisätä tai ainakin ottaa sitä toisilta myönteisesti vastaan.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s