Kuunteletko vai luuletko kuuntelevasi?

Missä meitä on opetettu kuuntelemaan? Koulussa opimme ainakin ennen, että kuunteleminen on taitoa osata olla hiljaa opettajan puhuessa. Ja kun opettaja puhui pitkään, opimme haaveilemaan ja miettimään kuuntelun ohessa omia mielenkiinnon kohteitamme. Vuorovaikutustaitojen oppiminen jää ehkä vieläkin liian vähälle koulussa. Niinpä sitten luulemme olevamme taitavia kuuntelijoita, kun osaamme olla hiljaa silloin, kun toinen puhuu. Hyvä ja tarpeellinen tapa sinänsä.

Samaa tapaa kuunnella olemme tottuneet käyttämään myös työpaikalla, esimiehen ja työntekijän välisissä suhteissa, työtovereiden kesken tai asiakkaiden kanssa. Kuuntelemme emmekä kuitenkaan kuule, mitä keskustelukumppanimme sanoo.  Puhumme vuorotellen ja maltamme olla hiljaa toisen puhuessa. Samalla molemmat kuitenkin voivat miettiä, mitä sanoa seuraavaksi. Olenko puolesta vai vastaan, miten argumentoin omaa mielipidettäni, miten selitän jne. Tai jos toisen puhe pitkästyttää, mietimme vaikka työvuorolistaa siinä välillä. Ja kun kuuntelemme näin, meiltä menee ohi paljon siitä sanomasta, jota toinen on meille kertomassa. Tällaisen keskustelun jälkeen tiedämme ehkä enemmän siitä, mitä itse ajattelemme ja olemme sanoneet kuin siitä, mitä keskustelukumppanimme oli halunnut meille kertoa. Vuorotellen puhuminen ei anna toiselle kokemusta kuulluksi tulemisesta. Sellaiseen keskusteluun on turha tuhlata aikaa.

On turhaa tuhlata aikaa keskusteluun, jos ei aiokaan kuunnella toista.

Halu kuunnella, kuulla ja ymmärtää toista synnyttää aidon dialogin. Sen kautta rakentuu yhteinen ymmärrys ja mahdollisuus luoda uutta ajattelua.

Miten kuunteluaan voi parantaa?

1. Ole läsnä

Se ei ole passiivista hiljaa olemista, vaan aktiivista läsnäoloa, josta välittyy toisen ihmisen arvostaminen. Se on halua kuunnella ja kuulla. Katsekontakti ja keskittyminen viestittävät toiselle läsnäoloasi.

2. Kiinnostu toisen ajatuksista 

Hillitse kertomasta heti omaa mielipidettäsi kuulemastasi. Ole kiinnostunut, mitä toinen tästä ajattelee. Miten hän haluaisi asian ratkaistavan jne.

3. Tarkenna, oletko ymmärtänyt

Ymmärtääksesi toista kysy usein, oletko ymmärtänyt asian sillä tavalla kuin toinen sen tarkoitti. Jos et varmista sitä, saatat tulkita toisen sanomista omien ajatustesi mukaan.

4. Rakenna dialogia

Aito dialogi syntyy kahden ihmisen välille, kun maltamme todella kuunnella toisiamme. Sellaisessa keskustelussa ei ole yhtä voittajaa, vaan tavoitteena on löytää yhteinen ymmärrys. Se voi luoda jotain uutta. Näin voidaan edetä ratkaisujen etsimiseen olkoon osapuolena sitten esimies, työntekijä tai asiakas. Molemmat voivat kokea toisensa arvostavana ja tasavertaisena kumppanina.

5. LIsää kuuntelutaitojasi 

Kuuntelua on mahdollista oppia ja sitä voi harjoitella päivittäin työssä ja kotona. Myös koulutukseen tai coachaukseen kannattaa panostaa, sillä dialoginen vuorovaikutus parantaa asiakassuhteiden laatua ja työpaikan ilmapiiriä. Hyvä johtaminen ja onnistunut esimiestyö edellyttävät hyvää kuuntelutaitoa.  Etteplan Oy:n perustajan, yrittäjä Tapaní Mönkkösen sanoin: ”Kun työntekijöitään kuuntelee ja tulee heidän kanssaan toimeen, he tekevät työnsä hyvin ja yrityksen asiakkaat ovat tyytyväisiä. ” 

Advertisements

Yksi kommentti artikkeliin ”Kuunteletko vai luuletko kuuntelevasi?

  1. Paluuviite: Tuunaa itsellesi mielekäs työ joko itse tai esimiehen avustuksella | Seija Milicevic, WorkBest Oy

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s