Missä meitä on opetettu kuuntelemaan? Koulussa opimme ainakin ennen, että kuunteleminen on taitoa osata olla hiljaa opettajan puhuessa. Ja kun opettaja puhui pitkään, opimme haaveilemaan ja miettimään kuuntelun ohessa omia mielenkiinnon kohteitamme. Vuorovaikutustaitojen oppiminen jää ehkä vieläkin liian vähälle koulussa. Niinpä sitten luulemme olevamme taitavia kuuntelijoita, kun osaamme olla hiljaa silloin, kun toinen puhuu. Hyvä ja tarpeellinen tapa sinänsä.
Samaa tapaa kuunnella olemme tottuneet käyttämään myös työpaikalla, esimiehen ja työntekijän välisissä suhteissa, työtovereiden kesken tai asiakkaiden kanssa. Kuuntelemme emmekä kuitenkaan kuule, mitä keskustelukumppanimme sanoo. Puhumme vuorotellen ja maltamme olla hiljaa toisen puhuessa. Samalla molemmat kuitenkin voivat miettiä, mitä sanoa seuraavaksi. Olenko puolesta vai vastaan, miten argumentoin omaa mielipidettäni, miten selitän jne. Tai jos toisen puhe pitkästyttää, mietimme vaikka työvuorolistaa siinä välillä. Ja kun kuuntelemme näin, meiltä menee ohi paljon siitä sanomasta, jota toinen on meille kertomassa. Tällaisen keskustelun jälkeen tiedämme ehkä enemmän siitä, mitä itse ajattelemme ja olemme sanoneet kuin siitä, mitä keskustelukumppanimme oli halunnut meille kertoa. Vuorotellen puhuminen ei anna toiselle kokemusta kuulluksi tulemisesta. Sellaiseen keskusteluun on turha tuhlata aikaa.
Miten kuunteluaan voi parantaa?
1. Ole läsnä
Se ei ole passiivista hiljaa olemista, vaan aktiivista läsnäoloa, josta välittyy toisen ihmisen arvostaminen. Se on halua kuunnella ja kuulla. Katsekontakti ja keskittyminen viestittävät toiselle läsnäoloasi.
2. Kiinnostu toisen ajatuksista
Hillitse kertomasta heti omaa mielipidettäsi kuulemastasi. Ole kiinnostunut, mitä toinen tästä ajattelee. Miten hän haluaisi asian ratkaistavan jne.
3. Tarkenna, oletko ymmärtänyt
Ymmärtääksesi toista kysy usein, oletko ymmärtänyt asian sillä tavalla kuin toinen sen tarkoitti. Jos et varmista sitä, saatat tulkita toisen sanomista omien ajatustesi mukaan.
4. Rakenna dialogia
Aito dialogi syntyy kahden ihmisen välille, kun maltamme todella kuunnella toisiamme. Sellaisessa keskustelussa ei ole yhtä voittajaa, vaan tavoitteena on löytää yhteinen ymmärrys. Se voi luoda jotain uutta. Näin voidaan edetä ratkaisujen etsimiseen olkoon osapuolena sitten esimies, työntekijä tai asiakas. Molemmat voivat kokea toisensa arvostavana ja tasavertaisena kumppanina.
5. LIsää kuuntelutaitojasi
Kuuntelua on mahdollista oppia ja sitä voi harjoitella päivittäin työssä ja kotona. Myös koulutukseen tai coachaukseen kannattaa panostaa, sillä dialoginen vuorovaikutus parantaa asiakassuhteiden laatua ja työpaikan ilmapiiriä. Hyvä johtaminen ja onnistunut esimiestyö edellyttävät hyvää kuuntelutaitoa. Etteplan Oy:n perustajan, yrittäjä Tapaní Mönkkösen sanoin: ”Kun työntekijöitään kuuntelee ja tulee heidän kanssaan toimeen, he tekevät työnsä hyvin ja yrityksen asiakkaat ovat tyytyväisiä. ”
Paluuviite: Tuunaa itsellesi mielekäs työ joko itse tai esimiehen avustuksella | Seija Milicevic, WorkBest Oy